1. PENGENALAN GAS NGV
NGV adalah singkatan daripada kata penuh
“Natural Gas for Vehicle” atau di dalam Bahasa Melayu membawa maksud kenderaan
yang menggunakan gas asli. NGV adalah bahan api yang mesra alam dan tidak
mencemarkan alam sekitar serta dapat memberi impak yang baik terhadap ekonomi
negara dan individu di dalam proses alternatif penjimatan daripada pergantungan
terhadap petrol semata-mata tanpa meminggirkan kualiti ngv yang digunapakai.
2. TUJUAN NGV
Tujuan utama
penggunaan NGV adalah sebagai satu alternatif kepada bahan api
cecair tradisional selain untuk mempelbagaikan penggunaan bahan
bakar kenderaan.NGV juga bertujuan untuk meminimunkan permintaan bahan api
tradisional(petroleum) terutamanya dalam sektor perkilangan dan perindustrian.
3. CONTOH SISTEM NGV (PETROL)
4. KOMPONEN UTAMA
NGV
1. FILLING VALVE
·
Fungsi filling valve sebagai
tempat pengisian bahan api gas.
·
Biasanya ia ditempatkan pada bahagian engine
·
Compartment dan bertekanan
tinggi.
·
Pemasangan filling valve mestilah kemas dan
ketat
·
Bagi mengelakkan sebarang kebocoran semasa
proses pengisian bahan api gas.
2. REGULATOR
·
Berfungsi untuk mengurangkan tekanan dari
200 bar -0.2 bar yang melalui 3 peringkat yang telah direka khas pada
regulator.
·
Mempunyai 2 valve iaituinlet
(high pressure)danoutlet (low pressure) valve.
·
Dipasang jauh dari punca kepanasan dan
selari ketinggian dengan radiator.
3. CNG SOLENOID VALVE
·
Berfungsi untuk membuka dan menutup laluan bahan api gas.
·
Ia dikawal oleh selector swicth.
·
Ditempatkan pada regulator dan berhampiran
preesure gauge.
·
Menghasilkan medan magnet bagi mengerakkan plunger keatas
dan kebawah.
·
Termasuk dalam kawasan tekanan tinggi.
4. PETROL SOLENOID
VALVE -4
·
Berfungsi untukmembuka dan menutup laluan
bahan api petrol dari masuk kedalam karburator
·
Ia dikawal oleh selector
swicth dan menerima 12 v dari bateri untuk beroperasi.
·
Ia ditempatkan diantara karburator
dan mechanical fuel pump.
·
Khas untuk kenderaan jenis sistem bahanapi
karburator sahaja.
·
Ia juga menghasikan medan magnet untuk
menggerakan plunger.
·
Diletakkan pada bodi kenderaan.
5. MIXER
·
Sebagai tempat percampuran bahan api gas
dan udara
·
Binaaanya diperbuat daripada besi
aluminium.
·
Direka pelbagai bentuk mengikut jenis
kenderaan.
6. SELECTOR SWITCH
·
Berfungsi untuk mengawal penggunaan bahan
api petrol atau gas.
·
Sebagai penunjuk kandungan bahan api gas di
dalam selinder
·
berdasarkan lampu 4 lampu led yang terdapat
pada display bar.
·
-Mempunyai 3 jenis warna lampu:
merah -penggunaan
bahan api petrol
Kuning
–penggunaan bahan api gas gas
hijau -
Menunjukkan kandungan gas di dalam selinder
·
Isyarat kandungan gas berdasarkan bacaan
tekanan pada pressure gauge.
·
Terdapat 2 jenis selector switch iaitu
jenis karburator dan injection.
·
Selalunya ditempatkan pada dashboard sebelah
pemandu.
7. PRESSURE GAUGE
·
Fungsi pressure gauge ialah
membaca tekanan bahan api gas didalam sistem.
·
Biasanya ia diletakkan pada regulator
kerana kawasan tersebut dalam lingkungan kawasan bertekanan tinggi.
·
Sekiranya gas didalam silinder berada dalam
keadaan penuh(3000) psi,jarum pada pressure gauge akan
menunjukkan bacaan 200 bar.
·
Selain itu,lampu led pressuge
gauge akan menyalakan keempat-empat dot bewarna hijau yang terdapat
pada selector switch.
8. POWER VALVE
·
Berfungsi sebagai merpecepat kandan melambatkan pergerakkan
campuran bahan api gas dan udara masuk ke dalam ruang pembakaran.
·
Valve ini dilaras secara manual bagi mendapatkan permulaan pergerakkan
sesebuah kenderaan yang paling baik semasa menggunakan bahan api gas.
·
Ia diletakkan di pertengahan low
pressure hose.
9. CYLINDER VALVE
·
Berfungsi sebagai membuka dan menutup
laluan bahan api gas dari selinder kefilling valve.
·
Cylinder valve di ikat
pada selinder dengan ketat tanpa adanya kebocoran.
·
Ia berada dalam kawasan tekanan tinggi.
10. CYLINDER
·
Berfungsi sebagai tempat simpanan bahan api
gas.
·
Direka khas berbentuk selinder dan
mempunyai bahan yang berbeza.
·
Tekanan gas di dalam selinder 200 bar /
3000 psi.
·
Diikat pada brackec dan diletakkkan pada
bahagian belakang kenderaan
5.
BAGAIMANA NGV BERFUNGSI
- Gas asli
dimampatkan dan dimasukan ke dalam kenderaan melalui injap pengisi gas
asli (bekas).
- Ia mengalir ke
dalam silinder tekanan tinggi yang terletak di dalam atau di bawah
kenderaan.
- Dalam NGV,
pemilihan bahan api di papan pemuka ( SELECTOR SWITCH AND FUEL INDICATOR )
membenarkan pemilihan gas asli atau petrol untuk bertindak sebagai bahan
api untuk kenderaan. NGV khususnya beroperasi semata-mata hanya penggunaan
gas asli.
- Apabila gas
asli diperlukan oleh enjin, ia dibekalkan dari silinder dan melalui injap
master manual tertutup ( MASTER SHUT-OFF VALVE ).
- Gas asli akan
melalui paip bahan api tekanan tinggi dan memasuki ke dalam
regulator.
- Gas asli masuk
ke pengawal selia ( REGULATOR ), yang mengurangkan tekanan daripada 2500
psi kepada tekanan atmosfera yang berhampiran.
- Injap solenoid
gas asli membolehkan gas asli melalui daripada pengawal selia ke
pencampuran gas (mixer) atau penyuntik bahan api gas asli. ( ia mematikan
gas asli apabila enjin tidak berjalan atau apabila, dalam hal kenderaan
ketika petrol dipilih).
- Dalam gas NGV
bahan api semulajadi yang bercampur dengan udara mengalir melalui
karburetor petrol atau sistem suntikan bahan api ( injection ) dan
memasuki kebuk pembakaran enjin. Dalam keadaan gas NGV yang beroperasi
disuntik ke dalam kebuk pembakaran enjin melalui penyuntik semulajadi yang
direka khas untuk bahan api gas asli.
- Dalam penggunaa
mode NGV, apabila pemandu memilih gas, sistem petrol konvensional tidak
diaktifkan dan sistem gas asli secara automatik disalurkan.
6. KELEBIHAN DAN
KEKURANGAN NGV
KELEBIHAN NGV
Ø Bahan api hijau –Tidak
mengandungi plumbun dan asap kenderaan mesraalam.
Ø Kos operasi yang rendah -kos operasi kenderaan yang
menggunakan NGV lebih rendah berbanding menggunakan bahan api lain.
KEKURANGAN NGV
Ø Berat kenderaan bertambah
Ø Risiko terdapat bocoran gas
Ø Hanya segelintir stesen bahan api yang
menyediakan gas NGV di Malaysia
7. KESIMPULANN
NGV menjimatkan. Cuma kos permasangannya
agak tinggi iaitu sekitar RM2500 sehingga RM5000 bergantung kepada sais tangki
NGV tersebut.
Borgata Hotel Casino & Spa - Mapyro
ReplyDeleteBorgata 충청남도 출장마사지 Hotel Casino & Spa in Atlantic 영주 출장마사지 City offers a large casino, 충청북도 출장마사지 a seasonal outdoor swimming pool and 광명 출장안마 a 동해 출장샵 fitness center. Rating: 4.6 · 5,923 reviews