1. a) Maksud
penyejukan Sstm penyejukkan adlh proses pemndhn haba dari satu tempat yang tidak
diperlukan kesatu tempat yang memerlukan.
---Haba yang tidak diperlukan pada suatu
tempat, ruang atau pun bahan perlulah Dipindahkan unt mnjadikan
sesuatu tempat, ruang ataupun bhn menjadi sejuk
atau nyaman.
-Proses ini dipanggil “refrigerated cordinarily” dimana haba akn dipindahkan dr tempat
yg panas ketempat yg sejuk.
b) Tujuan penyaman udara – Tujuan
penyaman udara unt mengekalkan suasana selesa dalam kehidupan manusia. --------Mengikut
sejarah, penyaman udara bermula lebih dari 12 ribu tahun dahulu. ------Penyaman
udara kndraan yg pertama ialah pada tahun 1927.-------kebanyakan kenderaan pada
masa itu hanya dipasang sistem pemanas, pengagihan udara dan angin bersama
motor kipas sahaja.
c) jenis penyaman udara
1. Reciprocating
type
a. Crank type
b. Swash plate
type
2. Rotary type
a. Through
vane type
d) Terangkan kaedah mengesan kebocoran
i. nitrogen leak detector
test and bubble test
-langkah kerja
a) pasang
manifol gauge
- hos tekanan rendah pd saluran sedutan atau service valve
b) buka injap tknn rendah pd manifold gauge.
- uji kebocoran
a) masukan
bahan pendingin atau gas nitrogen
- tekanan pd meter manifold gauge 150-200 psig.
-pastikan tekanan dalam keadaan stabil
-jika tekanan turun pada 0 psig terdapat kebocoran
- uji kebocoran menggunakan buih sabun
- sapukan buih sabun pada sambungan -2 atau disyaki bocor
- jika terdapat kebocoran buih sabun akan mengelembung.
ii. Dye
testing for refrigerant leaks
1. alat
pengesan elektornik
- halakan alat pengesan pada tempat yang disyaki
-jika terdapat kebocoran alat pengesan akan mengeluarakan bunyi (siren
)
2--a
|
b) conduction-perpindahan panas melalui
benda pdt . Benda yg dpt mnghantarkan panas disebut konduktor. Pd umumnya konduktor terbuat dari logam . Benda yg sukar
menghantarkan panas disebut isolator. Pd peristiwa konduksi, panas mengalir
melalui molekul molekul zat tanpa memindahkan atau menggerakkan molekul zat.
Convection-perpindahan panas yg
disertai dgn perpindahan zat perantaraannya.Perpindahan panas secara konveksi
terjadi melalui aliran zat.
Radiation-pancaran
energy melalui suatu material atau ruang dlm bentuk panas, partikel atau
gelombang elektromagnetik / cahaya dari sumber radiasi .
c)
compressor-bahagian di antara pemampat dan injap pengembangan
dipanggil sector tekanan tinggi dari bahagian antara injap pengembangan dan
pemampat adalah sector tekanan rendah. Gas penyejuk yg dimampat di dlm pemampat
akan mengalami pemanasan melampau.
Condenser--Gas
tersebut kemudiannya disalurkan ke dlm pemeluwap di bawah tekanan dari suhu yg
tinggi. Gas penyejuk yg dlm tekanan tinggi dan panas ini kemudiannya
mengeluarkan haba yg menyebabkan pemeluwapan terhasil dan gas penyejuk berubah
drpd bentuk gas kpd cecair . Penapis kemudiannya akan membersihkan dan
mengeringkan bahan penyejuk yg kini dlm bentuk cecair.
Filter/
drier--Dari penapis kering cecair tersebut bergerak ke injap
pengembangan dan akan bertukar menjadi cecair sejuk tekanan rendah yg
kemudiannya disalurkan ke penyejat.
Expansion
valve--Slps melepasi penyejat, penyejuk akan kehilangan tekanan
rendah yg sangat sejuk. Penyejat yg sangat sejuk itu akan ditolak ke motor
blower ke kawasan kedlman penumpang kereta unt menghasilkan suhu yg menyejukkan
dan nyaman di bahagian dlm kereta.
Evaporator--Akhir sekali bahan pendingin yg kini dlm bentuk gas
tekanan rendah dan sejuk kembali ke pemampat unt memulakan kitaran tersebut
sekali lagi. Proses yg berulang kali ini memastikan suhu sejuk dan nyaman.
Kerosakan kepd mana mana komponen lain akibat kehausan, tidak diselenggara
ataupun kekurangan gas bahan penyejuk.
3. a.)tujuan
proses vakum -menyedut gas
keluar serta membuang bendasing didlm sistem penyejukan
b.) fungsi
pressure switch--pressure switch berfungsi sbg alat pengaman, dzn unt menghentikan
compressor dengan
mengoffkan magnatic clutch, ketika tekanan pd high pressure line tidak
normal tinggi atau rendah.
-pressure switch dipasang pd
refrigerant line diantara condenser dan receiver drier atau pd receiver drier.
3 c.)
|
4 jenis pemampat
1-Swash plate 2,Wobble plate 3.Through vane
4.Scroll/spiral type
Operasi
1.Injap sedutan dibuka apabila piston bergerak ke kiri.
Tekanan perbezaan di antara aci sedutan dlm perumahan dan di dlm silinder menyebabkan
penyejuk unt memasuki silinder melalui injap sedutan.
2. Sebaliknya, apabila omboh bergerak ke kanan, injap
sedutan ditutup dan penyejuk itu bertekanan.
3.Tekanan berterusan meningkatkan tekanan penyejuk di silinder,
menyebabkn injap pembuangan terbuka.
4. Penyejuk kemudian mengalir ke paip tekanan tinggi.
Baki ciri dan kebolehpercayaan dlm pemampat ini
menjadikannya sesuai pelbagai kenderaan di seluruh dunia, seperti kenderaan
kecil, van kecil, besar bas, dan peralatan pembinaan.
5.(a)Warna tangki : r134a-putih kelabu r12-hijau
R134a
·
Titik didih lebih tinggi daripd r12
·
Peningkatan tekanan lebih cepat berbanding r12
·
Pd suhu tinggi nisbah mampatan lebih tinggi berbanding
r12
R12
·
Ketoksikan yg sangat rendah
·
Kestabilan kimia yg tinggi
·
Medah bercampur dengan pelincir
·
Haba penyejatan yg tinggi
·
Tidak terbakar dan tidak meletup
·
Ciri-ciri operasi pd tekanan rendah
5. (b)lukiskan pressure gauge regulator
5.(c)1 Leak
& leak test
Digunakan unt mengesan kebocoran penyejuk dlm system
penghawa dingin.
1.
Electronic leak detector ( sniffer)
2.
Ultrasonic leak detector
3.
Fluorescent leak detector
2.Recovery
machine
Apabila mana-mana peranti yg digunakan penyejuk dibawa
masuk unt perkhidmatan, mesin ini digunakan unt mengalirkan peranti terlebih
dahulu, unt memastikan bahawa penyejuk tidak melepaskan secara meluas semasa
servis dan pembaikan.
3. Manifold
gauge
Unt menguji system penghawa dingin automotif dengan
membandingkan bahagian tekanan tinggi dan bahagian tekanan rendah unt membaca
tekanan kepasa spesifikasi pengeluar kenderaan.
4. Vacuum
pump
Berfungsi unt mengeluarkan udara dan titisan air yg tidak
diperlukan daripd sistem penyaman udara semasa sedang diservis.
7. a) A-heater core
B-radiator cooling fan
C-radiator
D-water pump
E-upper radiator hose
F-lower radiator hose
H-termostat
b)operasi kendalian sistem pemanas kenderaan
-air dari radiator akan mengalir ke
water pump
-water pump akan mengepam air ke
selinder.
-apabila suhu kendalian enjin
tercapai, air akan melalui thermostat yg telah terbuka dan terus ke heater core
-haba akan dialirkan ke ruang
kenderaan melalui blower
-air akan keluar akibat sedutan
water pump dan kembali ke radiator utk proses penyejukan supaya suhu air
sentiasa berada pd paras kendalian enjin yg ditetapkan.
1. a) Maksud
penyejukan Sstm penyejukkan adlh proses
pemndhn haba dari satu tempat yang tidak
diperlukan kesatu tempat yang memerlukan.
---Haba yang tidak diperlukan pada suatu
tempat, ruang atau pun bahan perlulah Dipindahkan unt mnjadikan
sesuatu tempat, ruang ataupun bhn menjadi sejuk
atau nyaman.
-Proses ini dipanggil “refrigerated cordinarily” dimana haba akn dipindahkan dr tempat
yg panas ketempat yg sejuk.
b) Tujuan penyaman udara – Tujuan
penyaman udara unt mengekalkan suasana selesa dalam kehidupan manusia. --------Mengikut
sejarah, penyaman udara bermula lebih dari 12 ribu tahun dahulu. ------Penyaman
udara kndraan yg pertama ialah pada tahun 1927.-------kebanyakan kenderaan pada
masa itu hanya dipasang sistem pemanas, pengagihan udara dan angin bersama
motor kipas sahaja.
c) jenis penyaman udara
2. Reciprocating
type
c. Crank type
d. Swash plate
type
3. Rotary type
b. Through
vane type
d) Terangkan kaedah mengesan kebocoran
i. nitrogen leak detector
test and bubble test
-langkah kerja
b) pasang
manifol gauge
- hos tekanan rendah pd saluran sedutan atau service valve
b) buka injap tknn rendah pd manifold gauge.
- uji kebocoran
b) masukan
bahan pendingin atau gas nitrogen
- tekanan pd meter manifold gauge 150-200 psig.
-pastikan tekanan dalam keadaan stabil
-jika tekanan turun pada 0 psig terdapat kebocoran
- uji kebocoran menggunakan buih sabun
- sapukan buih sabun pada sambungan -2 atau disyaki bocor
- jika terdapat kebocoran buih sabun akan mengelembung.
ii. Dye
testing for refrigerant leaks
2. alat
pengesan elektornik
- halakan alat pengesan pada tempat yang disyaki
-jika terdapat kebocoran alat pengesan akan mengeluarakan bunyi (siren
)
2--a
|
b) conduction-perpindahan panas melalui
benda pdt . Benda yg dpt mnghantarkan panas disebut konduktor. Pd umumnya konduktor terbuat dari logam . Benda yg sukar
menghantarkan panas disebut isolator. Pd peristiwa konduksi, panas mengalir
melalui molekul molekul zat tanpa memindahkan atau menggerakkan molekul zat.
Convection-perpindahan panas yg
disertai dgn perpindahan zat perantaraannya.Perpindahan panas secara konveksi
terjadi melalui aliran zat.
Radiation-pancaran
energy melalui suatu material atau ruang dlm bentuk panas, partikel atau
gelombang elektromagnetik / cahaya dari sumber radiasi .
c)
compressor-bahagian di antara pemampat dan injap pengembangan
dipanggil sector tekanan tinggi dari bahagian antara injap pengembangan dan
pemampat adalah sector tekanan rendah. Gas penyejuk yg dimampat di dlm pemampat
akan mengalami pemanasan melampau.
Condenser--Gas
tersebut kemudiannya disalurkan ke dlm pemeluwap di bawah tekanan dari suhu yg
tinggi. Gas penyejuk yg dlm tekanan tinggi dan panas ini kemudiannya
mengeluarkan haba yg menyebabkan pemeluwapan terhasil dan gas penyejuk berubah
drpd bentuk gas kpd cecair . Penapis kemudiannya akan membersihkan dan
mengeringkan bahan penyejuk yg kini dlm bentuk cecair.
Filter/
drier--Dari penapis kering cecair tersebut bergerak ke injap
pengembangan dan akan bertukar menjadi cecair sejuk tekanan rendah yg
kemudiannya disalurkan ke penyejat.
Expansion
valve--Slps melepasi penyejat, penyejuk akan kehilangan tekanan
rendah yg sangat sejuk. Penyejat yg sangat sejuk itu akan ditolak ke motor
blower ke kawasan kedlman penumpang kereta unt menghasilkan suhu yg menyejukkan
dan nyaman di bahagian dlm kereta.
Evaporator--Akhir sekali bahan pendingin yg kini dlm bentuk gas
tekanan rendah dan sejuk kembali ke pemampat unt memulakan kitaran tersebut
sekali lagi. Proses yg berulang kali ini memastikan suhu sejuk dan nyaman.
Kerosakan kepd mana mana komponen lain akibat kehausan, tidak diselenggara
ataupun kekurangan gas bahan penyejuk.
3.
a.)tujuan proses vakum -menyedut gas
keluar serta membuang bendasing didlm sistem penyejukan
b.) fungsi
pressure switch--pressure switch berfungsi sbg alat pengaman, dzn unt menghentikan
compressor dengan
mengoffkan magnatic clutch, ketika tekanan pd high pressure line tidak normal
tinggi atau rendah.
-pressure switch dipasang pd
refrigerant line diantara condenser dan receiver drier atau pd receiver drier.
3 c.)
|
4 jenis pemampat
1-Swash plate 2,Wobble plate 3.Through vane
4.Scroll/spiral type
Operasi
1.Injap sedutan dibuka apabila piston bergerak ke kiri.
Tekanan perbezaan di antara aci sedutan dlm perumahan dan di dlm silinder
menyebabkan penyejuk unt memasuki silinder melalui injap sedutan.
2. Sebaliknya, apabila omboh bergerak ke kanan, injap
sedutan ditutup dan penyejuk itu bertekanan.
3.Tekanan berterusan meningkatkan tekanan penyejuk di silinder,
menyebabkn injap pembuangan terbuka.
4. Penyejuk kemudian mengalir ke paip tekanan tinggi.
Baki ciri dan kebolehpercayaan dlm pemampat ini
menjadikannya sesuai pelbagai kenderaan di seluruh dunia, seperti kenderaan
kecil, van kecil, besar bas, dan peralatan pembinaan.
5.(a)Warna tangki : r134a-putih kelabu r12-hijau
R134a
·
Titik didih lebih tinggi daripd r12
·
Peningkatan tekanan lebih cepat berbanding r12
·
Pd suhu tinggi nisbah mampatan lebih tinggi berbanding
r12
R12
·
Ketoksikan yg sangat rendah
·
Kestabilan kimia yg tinggi
·
Medah bercampur dengan pelincir
·
Haba penyejatan yg tinggi
·
Tidak terbakar dan tidak meletup
·
Ciri-ciri operasi pd tekanan rendah
5. (b)lukiskan pressure gauge regulator
5.(c)1 Leak
& leak test
Digunakan unt mengesan kebocoran penyejuk dlm system
penghawa dingin.
4.
Electronic leak detector ( sniffer)
5.
Ultrasonic leak detector
6.
Fluorescent leak detector
2.Recovery
machine
Apabila mana-mana peranti yg digunakan penyejuk dibawa
masuk unt perkhidmatan, mesin ini digunakan unt mengalirkan peranti terlebih
dahulu, unt memastikan bahawa penyejuk tidak melepaskan secara meluas semasa
servis dan pembaikan.
3. Manifold
gauge
Unt menguji system penghawa dingin automotif dengan
membandingkan bahagian tekanan tinggi dan bahagian tekanan rendah unt membaca
tekanan kepasa spesifikasi pengeluar kenderaan.
4. Vacuum
pump
Berfungsi unt mengeluarkan udara dan titisan air yg tidak
diperlukan daripd sistem penyaman udara semasa sedang diservis.
7. a) A-heater core
B-radiator cooling fan
C-radiator
D-water pump
E-upper radiator hose
F-lower radiator hose
H-termostat
b)operasi kendalian sistem pemanas kenderaan
-air dari radiator akan mengalir ke
water pump
-water pump akan mengepam air ke
selinder.
-apabila suhu kendalian enjin
tercapai, air akan melalui thermostat yg telah terbuka dan terus ke heater core
-haba akan dialirkan ke ruang
kenderaan melalui blower
-air akan keluar akibat sedutan
water pump dan kembali ke radiator utk proses penyejukan supaya suhu air
sentiasa berada pd paras kendalian enjin yg ditetapkan.
No comments:
Post a Comment