Tuesday, 28 August 2018

nota econ yg bernas senang nak hafal



1. a) Maksud penyejukan Sstm penyejukkan adlh proses pemndhn haba dari satu tempat yang tidak diperlukan kesatu tempat yang memerlukan.
---Haba yang tidak diperlukan pada suatu tempat, ruang atau pun bahan perlulah Dipindahkan unt mnjadikan sesuatu tempat, ruang ataupun bhn menjadi     sejuk atau nyaman.
-Proses ini dipanggil “refrigerated cordinarily” dimana haba akn dipindahkan dr tempat yg panas ketempat yg sejuk.
b) Tujuan penyaman udara – Tujuan penyaman udara unt mengekalkan suasana selesa dalam kehidupan manusia. --------Mengikut sejarah, penyaman udara bermula lebih dari 12 ribu tahun dahulu. ------Penyaman udara kndraan yg pertama ialah pada tahun 1927.-------kebanyakan kenderaan pada masa itu hanya dipasang sistem pemanas, pengagihan udara dan angin bersama motor kipas sahaja. 
c) jenis penyaman udara
1. Reciprocating type
a. Crank type
b. Swash plate type
2. Rotary type
a. Through vane type
d) Terangkan kaedah mengesan kebocoran
i.           nitrogen leak detector test and bubble test
-langkah kerja
a) pasang manifol gauge
- hos tekanan rendah pd saluran sedutan atau service valve
b) buka injap tknn rendah pd manifold gauge.


- uji kebocoran
a) masukan bahan pendingin atau gas nitrogen
- tekanan pd meter manifold gauge 150-200 psig.
-pastikan tekanan dalam keadaan stabil
-jika tekanan turun pada 0 psig terdapat kebocoran
- uji kebocoran menggunakan buih sabun
- sapukan buih sabun pada sambungan -2 atau disyaki bocor
- jika terdapat kebocoran buih sabun akan mengelembung.
ii.          Dye testing for refrigerant leaks
1. alat pengesan elektornik
- halakan alat pengesan pada tempat yang disyaki
-jika terdapat kebocoran alat pengesan akan mengeluarakan bunyi (siren ) 

2--a
 

b) conduction-perpindahan panas melalui benda pdt . Benda yg dpt mnghantarkan panas disebut konduktor. Pd umumnya  konduktor terbuat dari logam . Benda yg sukar menghantarkan panas disebut isolator. Pd peristiwa konduksi, panas mengalir melalui molekul molekul zat tanpa memindahkan atau menggerakkan molekul zat.
 Convection-perpindahan panas yg disertai dgn perpindahan zat perantaraannya.Perpindahan panas secara konveksi terjadi melalui aliran zat.
Radiation-pancaran energy melalui suatu material atau ruang dlm bentuk panas, partikel atau gelombang elektromagnetik / cahaya dari sumber radiasi .
c) compressor-bahagian di antara pemampat dan injap pengembangan dipanggil sector tekanan tinggi dari bahagian antara injap pengembangan dan pemampat adalah sector tekanan rendah. Gas penyejuk yg dimampat di dlm pemampat akan mengalami pemanasan melampau.
Condenser--Gas tersebut kemudiannya disalurkan ke dlm pemeluwap di bawah tekanan dari suhu yg tinggi. Gas penyejuk yg dlm tekanan tinggi dan panas ini kemudiannya mengeluarkan haba yg menyebabkan pemeluwapan terhasil dan gas penyejuk berubah drpd bentuk gas kpd cecair . Penapis kemudiannya akan membersihkan dan mengeringkan bahan penyejuk yg kini dlm bentuk cecair.
Filter/ drier--Dari penapis kering cecair tersebut bergerak ke injap pengembangan dan akan bertukar menjadi cecair sejuk tekanan rendah yg kemudiannya disalurkan ke penyejat.
Expansion valve--Slps melepasi penyejat, penyejuk akan kehilangan tekanan rendah yg sangat sejuk. Penyejat yg sangat sejuk itu akan ditolak ke motor blower ke kawasan kedlman penumpang kereta unt menghasilkan suhu yg menyejukkan dan nyaman di bahagian dlm kereta.





Evaporator--Akhir sekali bahan pendingin yg kini dlm bentuk gas tekanan rendah dan sejuk kembali ke pemampat unt memulakan kitaran tersebut sekali lagi. Proses yg berulang kali ini memastikan suhu sejuk dan nyaman. Kerosakan kepd mana mana komponen lain akibat kehausan, tidak diselenggara ataupun kekurangan gas bahan penyejuk.
3. a.)tujuan proses vakum  -menyedut gas keluar serta membuang bendasing didlm sistem penyejukan
b.) fungsi pressure switch--pressure switch berfungsi  sbg alat pengaman, dzn unt menghentikan compressor dengan                     mengoffkan magnatic clutch, ketika tekanan pd high pressure line tidak normal tinggi atau rendah.
-pressure switch dipasang pd refrigerant line diantara condenser dan receiver drier atau pd receiver drier.
3 c.)

4 jenis pemampat
1-Swash plate 2,Wobble plate 3.Through vane
4.Scroll/spiral type
Operasi
1.Injap sedutan dibuka apabila piston bergerak ke kiri. Tekanan perbezaan di antara aci sedutan dlm perumahan dan di dlm silinder menyebabkan penyejuk unt memasuki silinder melalui injap sedutan.
2. Sebaliknya, apabila omboh bergerak ke kanan, injap sedutan ditutup dan penyejuk itu bertekanan.
3.Tekanan berterusan meningkatkan tekanan penyejuk di silinder, menyebabkn injap pembuangan terbuka.
4. Penyejuk kemudian mengalir ke paip tekanan tinggi.


Baki ciri dan kebolehpercayaan dlm pemampat ini menjadikannya sesuai pelbagai kenderaan di seluruh dunia, seperti kenderaan kecil, van kecil, besar bas, dan peralatan pembinaan.
5.(a)Warna tangki : r134a-putih kelabu                r12-hijau
R134a
·   Titik didih lebih tinggi daripd r12
·   Peningkatan tekanan lebih cepat berbanding r12
·   Pd suhu tinggi nisbah mampatan lebih tinggi berbanding r12
R12
·   Ketoksikan yg sangat rendah
·   Kestabilan kimia yg tinggi
·   Medah bercampur dengan pelincir
·   Haba penyejatan yg tinggi
·   Tidak terbakar dan tidak meletup
·   Ciri-ciri operasi pd tekanan rendah
5. (b)lukiskan pressure gauge regulator

5.(c)1 Leak & leak test
Digunakan unt mengesan kebocoran penyejuk dlm system penghawa dingin.
1.       Electronic leak detector ( sniffer)
2.       Ultrasonic leak detector
3.       Fluorescent leak detector

2.Recovery machine
Apabila mana-mana peranti yg digunakan penyejuk dibawa masuk unt perkhidmatan, mesin ini digunakan unt mengalirkan peranti terlebih dahulu, unt memastikan bahawa penyejuk tidak melepaskan secara meluas semasa servis dan pembaikan.
3. Manifold gauge
Unt menguji system penghawa dingin automotif dengan membandingkan bahagian tekanan tinggi dan bahagian tekanan rendah unt membaca tekanan kepasa spesifikasi pengeluar kenderaan.
4. Vacuum pump
Berfungsi unt mengeluarkan udara dan titisan air yg tidak diperlukan daripd sistem penyaman udara semasa sedang diservis.






7. a) A-heater core
B-radiator cooling fan
C-radiator
D-water pump
E-upper radiator hose
F-lower radiator hose
H-termostat
 b)operasi kendalian sistem pemanas kenderaan
-air dari radiator akan mengalir ke water pump
-water pump akan mengepam air ke selinder.
-apabila suhu kendalian enjin tercapai, air akan melalui thermostat yg telah terbuka dan terus ke heater core
-haba akan dialirkan ke ruang kenderaan melalui blower
-air akan keluar akibat sedutan water pump dan kembali ke radiator utk proses penyejukan supaya suhu air sentiasa berada pd paras kendalian enjin yg ditetapkan.














































































































1. a) Maksud penyejukan Sstm penyejukkan adlh proses pemndhn haba dari satu tempat yang tidak diperlukan kesatu tempat yang memerlukan.
---Haba yang tidak diperlukan pada suatu tempat, ruang atau pun bahan perlulah Dipindahkan unt mnjadikan sesuatu tempat, ruang ataupun bhn menjadi     sejuk atau nyaman.
-Proses ini dipanggil “refrigerated cordinarily” dimana haba akn dipindahkan dr tempat yg panas ketempat yg sejuk.
b) Tujuan penyaman udara – Tujuan penyaman udara unt mengekalkan suasana selesa dalam kehidupan manusia. --------Mengikut sejarah, penyaman udara bermula lebih dari 12 ribu tahun dahulu. ------Penyaman udara kndraan yg pertama ialah pada tahun 1927.-------kebanyakan kenderaan pada masa itu hanya dipasang sistem pemanas, pengagihan udara dan angin bersama motor kipas sahaja. 
c) jenis penyaman udara
2. Reciprocating type
c. Crank type
d. Swash plate type
3. Rotary type
b. Through vane type
d) Terangkan kaedah mengesan kebocoran
i.           nitrogen leak detector test and bubble test
-langkah kerja
b) pasang manifol gauge
- hos tekanan rendah pd saluran sedutan atau service valve
b) buka injap tknn rendah pd manifold gauge.



- uji kebocoran
b) masukan bahan pendingin atau gas nitrogen
- tekanan pd meter manifold gauge 150-200 psig.
-pastikan tekanan dalam keadaan stabil
-jika tekanan turun pada 0 psig terdapat kebocoran
- uji kebocoran menggunakan buih sabun
- sapukan buih sabun pada sambungan -2 atau disyaki bocor
- jika terdapat kebocoran buih sabun akan mengelembung.
ii.          Dye testing for refrigerant leaks
2. alat pengesan elektornik
- halakan alat pengesan pada tempat yang disyaki
-jika terdapat kebocoran alat pengesan akan mengeluarakan bunyi (siren ) 

2--a
 

b) conduction-perpindahan panas melalui benda pdt . Benda yg dpt mnghantarkan panas disebut konduktor. Pd umumnya  konduktor terbuat dari logam . Benda yg sukar menghantarkan panas disebut isolator. Pd peristiwa konduksi, panas mengalir melalui molekul molekul zat tanpa memindahkan atau menggerakkan molekul zat.
 Convection-perpindahan panas yg disertai dgn perpindahan zat perantaraannya.Perpindahan panas secara konveksi terjadi melalui aliran zat.
Radiation-pancaran energy melalui suatu material atau ruang dlm bentuk panas, partikel atau gelombang elektromagnetik / cahaya dari sumber radiasi .
c) compressor-bahagian di antara pemampat dan injap pengembangan dipanggil sector tekanan tinggi dari bahagian antara injap pengembangan dan pemampat adalah sector tekanan rendah. Gas penyejuk yg dimampat di dlm pemampat akan mengalami pemanasan melampau.
Condenser--Gas tersebut kemudiannya disalurkan ke dlm pemeluwap di bawah tekanan dari suhu yg tinggi. Gas penyejuk yg dlm tekanan tinggi dan panas ini kemudiannya mengeluarkan haba yg menyebabkan pemeluwapan terhasil dan gas penyejuk berubah drpd bentuk gas kpd cecair . Penapis kemudiannya akan membersihkan dan mengeringkan bahan penyejuk yg kini dlm bentuk cecair.
Filter/ drier--Dari penapis kering cecair tersebut bergerak ke injap pengembangan dan akan bertukar menjadi cecair sejuk tekanan rendah yg kemudiannya disalurkan ke penyejat.
Expansion valve--Slps melepasi penyejat, penyejuk akan kehilangan tekanan rendah yg sangat sejuk. Penyejat yg sangat sejuk itu akan ditolak ke motor blower ke kawasan kedlman penumpang kereta unt menghasilkan suhu yg menyejukkan dan nyaman di bahagian dlm kereta.





Evaporator--Akhir sekali bahan pendingin yg kini dlm bentuk gas tekanan rendah dan sejuk kembali ke pemampat unt memulakan kitaran tersebut sekali lagi. Proses yg berulang kali ini memastikan suhu sejuk dan nyaman. Kerosakan kepd mana mana komponen lain akibat kehausan, tidak diselenggara ataupun kekurangan gas bahan penyejuk.
3. a.)tujuan proses vakum  -menyedut gas keluar serta membuang bendasing didlm sistem penyejukan
b.) fungsi pressure switch--pressure switch berfungsi  sbg alat pengaman, dzn unt menghentikan compressor dengan                     mengoffkan magnatic clutch, ketika tekanan pd high pressure line tidak normal tinggi atau rendah.
-pressure switch dipasang pd refrigerant line diantara condenser dan receiver drier atau pd receiver drier.
3 c.)

4 jenis pemampat
1-Swash plate 2,Wobble plate 3.Through vane
4.Scroll/spiral type
Operasi
1.Injap sedutan dibuka apabila piston bergerak ke kiri. Tekanan perbezaan di antara aci sedutan dlm perumahan dan di dlm silinder menyebabkan penyejuk unt memasuki silinder melalui injap sedutan.
2. Sebaliknya, apabila omboh bergerak ke kanan, injap sedutan ditutup dan penyejuk itu bertekanan.
3.Tekanan berterusan meningkatkan tekanan penyejuk di silinder, menyebabkn injap pembuangan terbuka.
4. Penyejuk kemudian mengalir ke paip tekanan tinggi.


Baki ciri dan kebolehpercayaan dlm pemampat ini menjadikannya sesuai pelbagai kenderaan di seluruh dunia, seperti kenderaan kecil, van kecil, besar bas, dan peralatan pembinaan.
5.(a)Warna tangki : r134a-putih kelabu                r12-hijau
R134a
·   Titik didih lebih tinggi daripd r12
·   Peningkatan tekanan lebih cepat berbanding r12
·   Pd suhu tinggi nisbah mampatan lebih tinggi berbanding r12
R12
·   Ketoksikan yg sangat rendah
·   Kestabilan kimia yg tinggi
·   Medah bercampur dengan pelincir
·   Haba penyejatan yg tinggi
·   Tidak terbakar dan tidak meletup
·   Ciri-ciri operasi pd tekanan rendah
5. (b)lukiskan pressure gauge regulator

5.(c)1 Leak & leak test
Digunakan unt mengesan kebocoran penyejuk dlm system penghawa dingin.
4.       Electronic leak detector ( sniffer)
5.       Ultrasonic leak detector
6.       Fluorescent leak detector

2.Recovery machine
Apabila mana-mana peranti yg digunakan penyejuk dibawa masuk unt perkhidmatan, mesin ini digunakan unt mengalirkan peranti terlebih dahulu, unt memastikan bahawa penyejuk tidak melepaskan secara meluas semasa servis dan pembaikan.
3. Manifold gauge
Unt menguji system penghawa dingin automotif dengan membandingkan bahagian tekanan tinggi dan bahagian tekanan rendah unt membaca tekanan kepasa spesifikasi pengeluar kenderaan.
4. Vacuum pump
Berfungsi unt mengeluarkan udara dan titisan air yg tidak diperlukan daripd sistem penyaman udara semasa sedang diservis.






7. a) A-heater core
B-radiator cooling fan
C-radiator
D-water pump
E-upper radiator hose
F-lower radiator hose
H-termostat
 b)operasi kendalian sistem pemanas kenderaan
-air dari radiator akan mengalir ke water pump
-water pump akan mengepam air ke selinder.
-apabila suhu kendalian enjin tercapai, air akan melalui thermostat yg telah terbuka dan terus ke heater core
-haba akan dialirkan ke ruang kenderaan melalui blower
-air akan keluar akibat sedutan water pump dan kembali ke radiator utk proses penyejukan supaya suhu air sentiasa berada pd paras kendalian enjin yg ditetapkan.






No comments:

Post a Comment