Tensioner bearing kereta
Kerosakan pada tensioner bearing ada
beberapa peringkat, antaranya:
Peringkat permulaan
|
Peringkat kedua
|
Peringkat ketiga
|
Apabila start enjin masa cold start, dia
dah mula bunyi, tetapi apabila enjin sudah panas, bunyinya akan hilang..
Bunyinya seperti cengkerik. Masa ini sakit (kondisi) nya tidak kritikal, tetapi
jika hati rasa sakit dengar bunyinya, tukar lah. Jika tidak ada bajet, masih
boleh jalan untuk satu tempoh jangka yang panjang lagi.
|
Masa start enjin, dia bunyi dan selepas
enjin panas, bunyinya akan senyap, tetapi akan berbunyi semula apabila buka aircond.
Bunyi macam cengkerik juga dan masih boleh bertahan untuk satu tempoh jangka
masa. Disarankan pada masa ni tukar tensioner.
|
Paling kritikal.
Selepas enjin dihidupkan, dia mula berbunyi hatta enjin panas pun dia masih
bunyi dan bunyi itu makin teruk selepas aircond dihidupkan. Tindakan segera
untuk tukar tensioner perlu dilakukan untuk elak benda teruk berlaku.
|
Berapa 'mileage' selalu rosak, seawal 70k km dan ada yang masih ok pada
180k km
|
Temperature enjin kereta naik
1. Terdapat kebocoran pada sistem penyejukkan enjin anda (radiator bocor, host-host sambungan, kebocoran pada water pump,
2. Minyak enjin anda terlalu kotor
3. Kipas radiator tidak berfungsi dengan baik atau rosak
4. Tangki radiator tersumbat
5. Termostat
6. Radiator cap
No comments:
Post a Comment