throttle
position sensor (TPS)
diletakkan pada hujung shaft throttle plate. Ianya digunakan untuk mengukur
darjah bukaan throttle dan menghantar signal ke ECU dalam bentuk voltage. Keter
lama mungkin menggunakan throttle switch contohnya L2S.
Vehicle Speed
sensor (VSS) pula
ialah untuk mengukur nilai kelajuan kereta pada satu2 ketika. Sensor ni kadang2
diorang ketak kat gearbox. atau speedometer, atau kat tayar dan ianya mempunyai
output dalam frekuensi yang berubah2.
Knock Sensor – bekerja macam microphone, di mana tugasnya
ialah mendengar bunyi knocking (detonation) semasa internal combustion berlaku
di kebuk pembakaran. Sensor ni ditanam pada block engine dan mempunyai circuit
complex yang mampu menapis bunyi knocking tadi ke ECU untuk mengesan samada
engine berlaku knocking atau tidak.
Optical sensor – menggunakan plate (piring) bulat dengan
slot2 yang dipotong. Plate ini disambung di hujung batang crankshaft dan
gigi2-nya akan merintangi satu LED. Satu sensor di sebelah bertentangan dengan
LED ini bertugas sebagai detector untuk mengira bilangan cahaya LED yang
melalui gigi2 tersebut. informasi dari sensor ini akan memberi bacaan kepada
ECU sebagai pulse.
Inductive
sensor – membaca
signal dari gigi cog. ianya ada magnet dan wire coil. setiap gigi ini melepasi
cog tersebut, satu pulse voltage akan di-generate di dalam coil tersebut.
MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE SENSOR
The Manifold
Absolute Tekanan Sensor (MAP) membekalkan maklumat beban enjin untuk modul
kawalan enjin. Modul kawalan enjin menggunakan maklumat ini untuk mengira
penghantaran bahan api. Di samping itu, sesetengah sistem kawalan enjin akan
menggunakan maklumat sensor MAP untuk mengira masa pencucuh. Vakum pancarongga
pengambilan berbeza dengan kelajuan enjin dan beban. Apabila kenderaan berada
pada terbiar atau merosot, vakum pancarongga pengambilan adalah tinggi. Apabila
enjin mempercepatkan atau di bawah beban berat, vakum pancarongga pengambilan
harga turun. Vakum pancarongga pengambilan adalah petunjuk langsung daripada
jumlah beban yang dikenakan ke atas enjin. Sensor MAP menghantar isyarat voltan
atau frekuensi (beberapa kenderaan), untuk modul kawalan yang sepadan dengan
tahap vakum hadir dalam pancarongga pengambilan.
ENGINE COOLANT
TEMPRATURE SENSOR
Enjin coolant
Suhu Sensor (ECT) digunakan oleh sistem komputer on-board untuk menentukan suhu
enjin. The atas kapal komputer menggunakan maklumat ini untuk mengira
penghantaran bahan api yang betul dan masa pencucuhan. Pada sesetengah
kenderaan, maklumat ini digunakan oleh komputer on-board untuk mengaktifkan
sistem kawalan pelepasan tertentu atau untuk melibatkan kipas penyejukan enjin.
The ECT adalah termistor a. Rintangan elektrik sensor berkurang apabila suhu
bertambah. Sensor ECT diskrukan ke dalam bahagian enjin di mana ia terdedah kepada
bahan pendingin enjin.
MASS AIR FLOW
SENSOR
Jisim sensor
aliran udara yang terletak di antara pembersih udara dan badan pendikit. Ia
digunakan oleh modul kawalan untuk mengukur isipadu udara yang memasuki enjin.
Modul kawalan menggunakan maklumat ini untuk mengira penghantaran bahan api.
Sensor MAF tipikal mengandungi skrin mesh untuk memecahkan aliran udara dan
mengelakkan serpihan daripada memasuki sensor. Unsur haba diletakkan dalam
aliran udara dan dipanaskan kepada suhu yang dinyatakan oleh aliran arus
elektrik. Air yang mengalir melalui sensor mengurangkan suhu elemen haba,
menyebabkan aliran arus yang melalui unsur meningkat kepada mengekalkan suhu.
Aliran udara dikira dengan memantau jumlah arus yang diperlukan untuk
mengekalkan elemen haba pada suhu yang ditetapkan. Rujuk jadual OBD-II apabila
terlibat dalam kerja pembaikan auto selepas lampu cek enjin menimpa dan anda
telah diambil kod masalah.
AIR TEMPRATURE SENSOR
Pengambilan
sensor suhu udara adalah termistor yang digunakan untuk input maklumat suhu
udara untuk modul kawalan. Modul kawalan menggunakan maklumat ini untuk
mengawal penghantaran bahan api dengan mengira ketumpatan udara yang masuk
menggunakan suhu. Pengambilan sensor suhu udara bertindak balas kepada
perubahan suhu dengan mengurangkan rintangan seperti kenaikan suhu. Modul
kawalan menghantar voltan rujukan melalui sensor dan mengira suhu udara dengan
memantau isyarat yang mengembalikan. Oleh kerana rintangan yang tinggi pada
suhu sejuk, isyarat voltan pulangan akan rendah. Seiring dengan peningkatan
suhu, rintangan sensor berkurangan dan voltan isyarat pulangan akan meningkat.
No comments:
Post a Comment