Tuesday, 28 August 2018


throttle position sensor (TPS) diletakkan pada hujung shaft throttle plate. Ianya digunakan untuk mengukur darjah bukaan throttle dan menghantar signal ke ECU dalam bentuk voltage. Keter lama mungkin menggunakan throttle switch contohnya L2S.
Vehicle Speed sensor (VSS) pula ialah untuk mengukur nilai kelajuan kereta pada satu2 ketika. Sensor ni kadang2 diorang ketak kat gearbox. atau speedometer, atau kat tayar dan ianya mempunyai output dalam frekuensi yang berubah2.
Knock Sensor – bekerja macam microphone, di mana tugasnya ialah mendengar bunyi knocking (detonation) semasa internal combustion berlaku di kebuk pembakaran. Sensor ni ditanam pada block engine dan mempunyai circuit complex yang mampu menapis bunyi knocking tadi ke ECU untuk mengesan samada engine berlaku knocking atau tidak.
Optical sensor – menggunakan plate (piring) bulat dengan slot2 yang dipotong. Plate ini disambung di hujung batang crankshaft dan gigi2-nya akan merintangi satu LED. Satu sensor di sebelah bertentangan dengan LED ini bertugas sebagai detector untuk mengira bilangan cahaya LED yang melalui gigi2 tersebut. informasi dari sensor ini akan memberi bacaan kepada ECU sebagai pulse.
Inductive sensor – membaca signal dari gigi cog. ianya ada magnet dan wire coil. setiap gigi ini melepasi cog tersebut, satu pulse voltage akan di-generate di dalam coil tersebut.
 MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE SENSOR
The Manifold Absolute Tekanan Sensor (MAP) membekalkan maklumat beban enjin untuk modul kawalan enjin. Modul kawalan enjin menggunakan maklumat ini untuk mengira penghantaran bahan api. Di samping itu, sesetengah sistem kawalan enjin akan menggunakan maklumat sensor MAP untuk mengira masa pencucuh. Vakum pancarongga pengambilan berbeza dengan kelajuan enjin dan beban. Apabila kenderaan berada pada terbiar atau merosot, vakum pancarongga pengambilan adalah tinggi. Apabila enjin mempercepatkan atau di bawah beban berat, vakum pancarongga pengambilan harga turun. Vakum pancarongga pengambilan adalah petunjuk langsung daripada jumlah beban yang dikenakan ke atas enjin. Sensor MAP menghantar isyarat voltan atau frekuensi (beberapa kenderaan), untuk modul kawalan yang sepadan dengan tahap vakum hadir dalam pancarongga pengambilan.
ENGINE COOLANT TEMPRATURE SENSOR
Enjin coolant Suhu Sensor (ECT) digunakan oleh sistem komputer on-board untuk menentukan suhu enjin. The atas kapal komputer menggunakan maklumat ini untuk mengira penghantaran bahan api yang betul dan masa pencucuhan. Pada sesetengah kenderaan, maklumat ini digunakan oleh komputer on-board untuk mengaktifkan sistem kawalan pelepasan tertentu atau untuk melibatkan kipas penyejukan enjin. The ECT adalah termistor a. Rintangan elektrik sensor berkurang apabila suhu bertambah. Sensor ECT diskrukan ke dalam bahagian enjin di mana ia terdedah kepada bahan pendingin enjin. 
MASS AIR FLOW SENSOR
Jisim sensor aliran udara yang terletak di antara pembersih udara dan badan pendikit. Ia digunakan oleh modul kawalan untuk mengukur isipadu udara yang memasuki enjin. Modul kawalan menggunakan maklumat ini untuk mengira penghantaran bahan api. Sensor MAF tipikal mengandungi skrin mesh untuk memecahkan aliran udara dan mengelakkan serpihan daripada memasuki sensor. Unsur haba diletakkan dalam aliran udara dan dipanaskan kepada suhu yang dinyatakan oleh aliran arus elektrik. Air yang mengalir melalui sensor mengurangkan suhu elemen haba, menyebabkan aliran arus yang melalui unsur meningkat kepada mengekalkan suhu. Aliran udara dikira dengan memantau jumlah arus yang diperlukan untuk mengekalkan elemen haba pada suhu yang ditetapkan. Rujuk jadual OBD-II apabila terlibat dalam kerja pembaikan auto selepas lampu cek enjin menimpa dan anda telah diambil kod masalah.
 AIR TEMPRATURE  SENSOR
Pengambilan sensor suhu udara adalah termistor yang digunakan untuk input maklumat suhu udara untuk modul kawalan. Modul kawalan menggunakan maklumat ini untuk mengawal penghantaran bahan api dengan mengira ketumpatan udara yang masuk menggunakan suhu. Pengambilan sensor suhu udara bertindak balas kepada perubahan suhu dengan mengurangkan rintangan seperti kenaikan suhu. Modul kawalan menghantar voltan rujukan melalui sensor dan mengira suhu udara dengan memantau isyarat yang mengembalikan. Oleh kerana rintangan yang tinggi pada suhu sejuk, isyarat voltan pulangan akan rendah. Seiring dengan peningkatan suhu, rintangan sensor berkurangan dan voltan isyarat pulangan akan meningkat.

No comments:

Post a Comment