Tayar
~pilih saiz tayar yang tepat~
jika anda ingin menukar kepada tayar yang baru, pastikan anda mimilih mengikut saiz tayar yang sedia ada dari pembuat kereta. Contohnya kereta waja, tayarnya bersaiz 15 inci. Jadi seharusnya anda memilih tayar mengikut saiz yang sama. Begitu juga dengan kelebaran tayar..
~lihat tarikh buatan tayar~
bagi mengelakkan anda menggunakan tayar yang telah tamat tempoh, rujuk nombor yang telah dicetak pada tayar tersebut. Contohnya 20/14. Nombor 20 merujuk kepada minggu ianya dibuat dan nombor 14 merujuk kepada tahun ianya dibuat. Jadi jangan membeli tayar yang tahunnya telah dibuat telalu lama..
~tips menjaga tayar~
sebaiknya belilah tahun yang bersesuai seperti tahun semasa atau tahun sebelumnya..
~tukar kedudukan tayar~
sepatutnya kedudukan tayar ditukar setiap 3 bulan. Ini bagi memastikan getah tayar digunakan secara sama rata. Contohnya, tayar bahagian depan kiri boleh ditukar ke bahagian tayar belakang kanan. Begitu juga sebaliknya..
~periksa kadar tekanan angin tayar~
sebelum anda memulakan perjalanan yang jauh, pastikan anda mengukur kadar tekanan angin tayar anda. Pastikan ianya tidak melebih had yang ditetapkan. Juga, lihat kondisi permukaan jalan yang bakal anda lalui. Jika ianya jalan tar biasa, gunakan kadar angin yang normal. Jika jalan berbatu-batu, kurangkan sedikit tekanan angin tayar bagi memberi ruang kepada tayar untuk permukaan barbatu-batu..
Fuel pump
~penjagaan fuel pump~
1. Jangan amalkan minyak kereta kita di bawah paras "e" atau "o"..
2. Masa mula-mula hendak hidupkan enjin, bagi lampu enjin terpadam dahulu..
3. Pastikan wayar sambungan tersebut tidak di pijak atau tertindih benda berat di lantai tempat duduk belakang sebelah kanan..
~simptom-simptom kerosakan~
1. Tiba-tiba enjin tidak boleh dihidupkan..
2. Sesekali enjin hidup terus mati..
3. Enjin tersenggut2 bila naik bukit..
4. Kurang pick up bila bergerak..
5. Berbau minyak di enjin kereta..
6.tiba-tiba fius enjin terbakar atau putus sambungannya..
~cara servis @ tukar pump~
1. Buka seat kereta belakang..
2. Buka penutup terlebih dahulu dan tanggalkan soket wayar dan seterusnya putarkan mengikat pam minyak tu sehingga longgar mengikut arah lawan jam..
3. Keluarkan pam minyak tersebut dan keringkan segala minyak petrol atau habuk yang terdapat dalam pam minyak, dengan cara tonggengkan terbalik pam minyak tersebut berulang kali..
4. Setelah kering pam minyak tersebut maka sambungkan soket wayar tersebut ke pam minyak kembali..
5. Sambil pegang badan (plastik) pam minyak tersebut start enjin untuk beberapa saat sampai motor pam itu beroperasi..
6. Jika ada bunyi, pump masih boleh digunakan, jika tiada bunyi pump telah rosak dan perlu diganti baru..
7. Pasang kembali pump minyak tersebut seperti biasa..
~penjagaan fuel pump~
1. Jangan amalkan minyak kereta kita di bawah paras "e" atau "o"..
2. Masa mula-mula hendak hidupkan enjin, bagi lampu enjin terpadam dahulu..
3. Pastikan wayar sambungan tersebut tidak di pijak atau tertindih benda berat di lantai tempat duduk belakang sebelah kanan..
~simptom-simptom kerosakan~
1. Tiba-tiba enjin tidak boleh dihidupkan..
2. Sesekali enjin hidup terus mati..
3. Enjin tersenggut2 bila naik bukit..
4. Kurang pick up bila bergerak..
5. Berbau minyak di enjin kereta..
6.tiba-tiba fius enjin terbakar atau putus sambungannya..
~cara servis @ tukar pump~
1. Buka seat kereta belakang..
2. Buka penutup terlebih dahulu dan tanggalkan soket wayar dan seterusnya putarkan mengikat pam minyak tu sehingga longgar mengikut arah lawan jam..
3. Keluarkan pam minyak tersebut dan keringkan segala minyak petrol atau habuk yang terdapat dalam pam minyak, dengan cara tonggengkan terbalik pam minyak tersebut berulang kali..
4. Setelah kering pam minyak tersebut maka sambungkan soket wayar tersebut ke pam minyak kembali..
5. Sambil pegang badan (plastik) pam minyak tersebut start enjin untuk beberapa saat sampai motor pam itu beroperasi..
6. Jika ada bunyi, pump masih boleh digunakan, jika tiada bunyi pump telah rosak dan perlu diganti baru..
7. Pasang kembali pump minyak tersebut seperti biasa..
Jumping bateri
~cara-cara untuk melakukan jumper bateri dengan betul dan selamat~
1. Kenderaan mestilah dirapatkan supaya kabel ‘jumper‟ boleh disambungkan, tetapi pastikan kenderaan tidak menyentuh satu sama lain..
2. Kenderaan yang membantu mestilah mempunyai bateri 12-volt dan keupayaan (ah) bateri tidak boleh lebih rendah berbanding bateri yang ingin dibantu, sekiranya anda masih degil, ia akan menyebabkan kerosakan litar pintas pada kedua-dua kenderaan..
3. Gunakan kabel jumper dengan pengapit bateri berpenebat..
4. Kenderaan mestilah berada dalam keadaan "p" (park) untuk transmisi automatik dan "n" (neutral) untuk transmisi manual..
5. Jangan sambungkan positif (+) kabel ke negatif (-) terminal dan sebaliknya kerana ia boleh menyebabkan bateri meletup..
6. Sambungkan kabel pada terminal (+) bateri dari kereta yang membantu kepada terminal (+) bateri kereta terjejas. Akan tetapi, terminal (-) dari kereta yang membantu mesti disambungkan ke badan kereta yang terjejas, dan bukan di terminal (-)..
7. Setelah enjin berjaya dihidupkan, biarkan enjin hidup untuk beberapa minit..
8. Buka sambungan kabel mengikut urutan terbalik..
~cara-cara untuk melakukan jumper bateri dengan betul dan selamat~
1. Kenderaan mestilah dirapatkan supaya kabel ‘jumper‟ boleh disambungkan, tetapi pastikan kenderaan tidak menyentuh satu sama lain..
2. Kenderaan yang membantu mestilah mempunyai bateri 12-volt dan keupayaan (ah) bateri tidak boleh lebih rendah berbanding bateri yang ingin dibantu, sekiranya anda masih degil, ia akan menyebabkan kerosakan litar pintas pada kedua-dua kenderaan..
3. Gunakan kabel jumper dengan pengapit bateri berpenebat..
4. Kenderaan mestilah berada dalam keadaan "p" (park) untuk transmisi automatik dan "n" (neutral) untuk transmisi manual..
5. Jangan sambungkan positif (+) kabel ke negatif (-) terminal dan sebaliknya kerana ia boleh menyebabkan bateri meletup..
6. Sambungkan kabel pada terminal (+) bateri dari kereta yang membantu kepada terminal (+) bateri kereta terjejas. Akan tetapi, terminal (-) dari kereta yang membantu mesti disambungkan ke badan kereta yang terjejas, dan bukan di terminal (-)..
7. Setelah enjin berjaya dihidupkan, biarkan enjin hidup untuk beberapa minit..
8. Buka sambungan kabel mengikut urutan terbalik..
Thermostat
~fungsi~
1. Thermostat memainkan peranan penting pada sistem penyejukan kenderaan, terutama sekali dgn ecu modern..
2. Sebabnya ignition timing, idle stepping, dan mcm2 lagi bergantung pada suhu..
3. Jika tiada thermostat, temperature sentiasa berubah dan tiada regulation menyebabkan sistem tidak stabil..
4. Thermostat berfungsi utk menahan aliran air supaya radiator dpt menjalankan tugas dgn efisyen bila suhu panas..
5. Jika suhu sejuk pula (contoh pada waktu pagi), thermostat akan menahan air dari radiator utk mengalir ke enjin supaya suhu enjin cepat panas (warm up enrichment) dan cepat sampai ke optimum working temperature..
6. Bila dah sampai "optimum working temperature" baru thermostat akan buka utk membenarkan aliran air dari radiator ke enjin..
7. Mechanical thermostat jenis ni tak ada suis atau sensor (model lebih baru guna digital thermostat), di dlm ada sejenis wax yg akan cair bila panas dan valve akan buka.. Bila sejuk wax akan mengeras dan ia akan tutup..
8. Pada masa yg sama, ignition timing diubah oleh ecu dan minyak juga ditambah (ibaratkan mcm autochoke) bila suhu di bawah "optimum working temperature"..
9. Jadi bayangkan jika anda buang thermostat dan suhu sentiasa berada di bawah tahap optimum, ecu sentiasa akan activate "warm up enrichment mode", minyak petrol akan sentiasa dlm keadaan rich (fuel enrichment mode)..
10. Thermostat juga boleh menyebabkan suhu air naik jika ia rosak dan "jam", air tak dpt mengalir dalam sistem enjin dgn sempurna..
11. Pastikan anda periksa keadaan thermostat anda utk mengelakkan overheating..
~fungsi~
1. Thermostat memainkan peranan penting pada sistem penyejukan kenderaan, terutama sekali dgn ecu modern..
2. Sebabnya ignition timing, idle stepping, dan mcm2 lagi bergantung pada suhu..
3. Jika tiada thermostat, temperature sentiasa berubah dan tiada regulation menyebabkan sistem tidak stabil..
4. Thermostat berfungsi utk menahan aliran air supaya radiator dpt menjalankan tugas dgn efisyen bila suhu panas..
5. Jika suhu sejuk pula (contoh pada waktu pagi), thermostat akan menahan air dari radiator utk mengalir ke enjin supaya suhu enjin cepat panas (warm up enrichment) dan cepat sampai ke optimum working temperature..
6. Bila dah sampai "optimum working temperature" baru thermostat akan buka utk membenarkan aliran air dari radiator ke enjin..
7. Mechanical thermostat jenis ni tak ada suis atau sensor (model lebih baru guna digital thermostat), di dlm ada sejenis wax yg akan cair bila panas dan valve akan buka.. Bila sejuk wax akan mengeras dan ia akan tutup..
8. Pada masa yg sama, ignition timing diubah oleh ecu dan minyak juga ditambah (ibaratkan mcm autochoke) bila suhu di bawah "optimum working temperature"..
9. Jadi bayangkan jika anda buang thermostat dan suhu sentiasa berada di bawah tahap optimum, ecu sentiasa akan activate "warm up enrichment mode", minyak petrol akan sentiasa dlm keadaan rich (fuel enrichment mode)..
10. Thermostat juga boleh menyebabkan suhu air naik jika ia rosak dan "jam", air tak dpt mengalir dalam sistem enjin dgn sempurna..
11. Pastikan anda periksa keadaan thermostat anda utk mengelakkan overheating..
Engine overheat
~simtom-simtom~
1. Tiba-tiba temperature engine anda naik lebih dari biasa..
2. Sudah sampai tahap ”merah" pada meter..
3. Ada warning dari computer..
4. Memang engine dah berasap..
~komponen dan sistem penyejukkan~
blok engine dan cylinder head disejukkan dengan satu sistem saluran penyejukan, ia bersambung dengan komponen komponen seperti:-
1. Pam, yang kita panggil 'water pump' digerakkan dengan engine yang disambungkan dengan 'belt' (timing belt, v belt atau accessory belt) atau sesetengah model terbaru dengan kuasa elektrik, tanpa belt. Tugas pam ini ialah mengepam coolant yang telah panas keluar dari engine ke radiator..
2. Suhu coolant yang panas dibebaskan dari radiator yang mempunyai banyak permukaan..
3. Ada satu kipas yang biasanya terletak antara radiator dan engine. Fungsi kipas ini juga untuk menyejukkan coolant yang melalui radiator dengan menyedut udara luar supaya melalui radiator..
5. Coolant yang telah sejuk turun ke bawah radiator dan masuk kembali ke dalam engine. Coolant masuk dan keluar dari radiator melalui tiub getah atau 'hose'..
6. Apabila coolant yang panas masuk ke dalam radiator yang lebih sempit, ia akan mengembang dan tekanan dalam radiator akan bertambah. Apabila tekanan dalam radiator mencapai tahap tekanan tertentu, injap radiator cap akan renggang dan mengalirkan coolant berlebihan ke tangki berasingan. Secara kasarnya, radiator cap mengelakkan tekanan melampau dalam radiator anda..
7. Komponen yang 'mengawal selia' suhu engine dipanggil thermostat dan letaknya antara radiator dan engine. Apabila suhu kereta anda mula panas, barulah thermostat ini akan membenarkan coolant dari radiator dari sampai ke engine. Jika coolant menyejukkan kereta terlampau awal, engine akan lambat panas, dan ini mungkin akan menyebabkan masalah pada engine anda..
~simtom-simtom~
1. Tiba-tiba temperature engine anda naik lebih dari biasa..
2. Sudah sampai tahap ”merah" pada meter..
3. Ada warning dari computer..
4. Memang engine dah berasap..
~komponen dan sistem penyejukkan~
blok engine dan cylinder head disejukkan dengan satu sistem saluran penyejukan, ia bersambung dengan komponen komponen seperti:-
1. Pam, yang kita panggil 'water pump' digerakkan dengan engine yang disambungkan dengan 'belt' (timing belt, v belt atau accessory belt) atau sesetengah model terbaru dengan kuasa elektrik, tanpa belt. Tugas pam ini ialah mengepam coolant yang telah panas keluar dari engine ke radiator..
2. Suhu coolant yang panas dibebaskan dari radiator yang mempunyai banyak permukaan..
3. Ada satu kipas yang biasanya terletak antara radiator dan engine. Fungsi kipas ini juga untuk menyejukkan coolant yang melalui radiator dengan menyedut udara luar supaya melalui radiator..
5. Coolant yang telah sejuk turun ke bawah radiator dan masuk kembali ke dalam engine. Coolant masuk dan keluar dari radiator melalui tiub getah atau 'hose'..
6. Apabila coolant yang panas masuk ke dalam radiator yang lebih sempit, ia akan mengembang dan tekanan dalam radiator akan bertambah. Apabila tekanan dalam radiator mencapai tahap tekanan tertentu, injap radiator cap akan renggang dan mengalirkan coolant berlebihan ke tangki berasingan. Secara kasarnya, radiator cap mengelakkan tekanan melampau dalam radiator anda..
7. Komponen yang 'mengawal selia' suhu engine dipanggil thermostat dan letaknya antara radiator dan engine. Apabila suhu kereta anda mula panas, barulah thermostat ini akan membenarkan coolant dari radiator dari sampai ke engine. Jika coolant menyejukkan kereta terlampau awal, engine akan lambat panas, dan ini mungkin akan menyebabkan masalah pada engine anda..
~masalah yang mungkin terjadi~
~kebocoran~
1. Sudah tentu engine anda akan overheat jika sistem anda kekurangan coolant..
2. Lihat di bahagian bawah dan juga buka bonet untuk melihat jika anda nampak kebocoran air atau coolant.. 3. Apabila engine telah sejuk, buka dengan kain tutup radiator dan periksa kandungan air coolant atau radiator samada berkurangan atau tidak..
4. Antaranya radiator itu sendiri yang telah berkarat dan bocor, hos-hos getah yang telah lama, keras dan merekah.
4. Jika terdapat kebocoran coolant ke dalam engine, kereta anda mungkin mengeluarkan asap putih..
~kerosakan komponen~
1.thermostat rosak, akibatnya yang sentiasa tertutup atau kerap tertutup, tak membenarkan coolant dari radiator ke engine..
2. Water pump yang rosak, tak mengepam coolant yang telah panas ke radiator untuk disejukkan..
3. Belting water pump telah putus atau longgar, maka tidak menyebabkan water pump berfungsi..
4. Radiator cap telah rosak, oleh itu coolant terlalu panas akibat tekanan yang tinggi yang tidak dilepaskan..
5. Mana-mana saluran yang tersumbat oleh karat atau kotoran..
6. Kipas radiator yang telah rosak atau fiusnya perlu diganti..
7. Mungkin ada sensor yang perlu ditukar atau sistem komputer perlu diresetkan..
~langkah penjagaan~
1. Periksa coolant anda dari masa ke semasa sentiasa cukup..
2. Jika ada coolant bocor, sila bertindak cepat, bawa ke bengkel untuk kesan tempat kebocoran..
3. Sebaiknya gunakan coolant mengikut sukatan bancuhan dengan air suling untuk radiator, bukan air paip kerana coolant lagi sukar untuk mendidih. Apabila cecair mendidih, akan terbentuk buih. Buih ini akan mengurangkan haba yang dipindahkan dari coolant ke radiator dan juga melambatkan karat..
4. Tukarlah cecair coolant anda setiap 60,000 km sekali atau setiap 2 tahun, untuk mengurangkan risiko karat dan masalah lain..
5. Servislah secara berkala engine anda bagi mengelakkan overheat. Ini termasuk penukaran minyak hitam, pengunaan minyak hitam yang betul dan penukaran spark plug...
Kereta bergegar
~tanda-tanda bergegar~
1. Kereta bergegar pada kelajuan tertentu..
2. Bunga tayar terpisah..
3. Tayar tidak rata..
4. Tayar terkeluar dari pusingan dan bergolek tidak sama..
5. Kereta bergegar dan berketar (jerking) semasa memecut..
6. Kereta bergegar ketika melalui jalur derum (rumble strip) atau garisan kuning..
7. Kereta dapat dihidupkan dan dipandu dengan baik buat seketika sebelum gegaran berlaku..
~punca kerosakan dan penyelesaian~
1. Bahagian enjin
* tidak cukup pembakaran, minyak dan udara untuk engine tersebut berfungsi dengan baik..
* mungkin disebabkan spark plug, cable plug,air filter, fuel filter adakah dalam kondisi yang baik, jika sebaliknya perlu diganti baru..
* boleh jadi juga engine bergegar kerana kipas radiator pecah/rosak kerana ia masih berpusing tapi tak serata.
* adakalanya disebabkan oleh mounting enjin..
2. Axle/driveshaft
* kalau axle/driveshaft bengkok disebabkan pelanggaran, kemalangan, termasuk lubang dan seumpamanya, kereta akan bergegar..
* lagi laju, lagi kuat gegaran kerana tugas kompoenen tersebut adalah memindahkan tenaga dari engine ke tayar..
3. Masalah brake
* jika gegaran terjadi waktu brake, boleh jadi ia disebabkan oleh brake disc (brake rotor) yang bengok atau tak sekata permukaannya..
* mungkin ia perlu di skim atau ditukar..
* jika kereta bergegar pada kelajuan tertentu dan selepas itu terus bergegar kuat dan ada bau hangit seperti tayar terbakar, kemungkinan brake caliper melekat..
4. Rim atau bearing
* jika getaran dapat dirasakan sehingga ke steering, boleh jadi ia disebabkan rim dah bengkok, bearing perlu ditukar, tie rod end perlu ditukar atau bahagian komponen suspension lain..
* biasanya tiada jadual berkala untuk perkara seperti ini..
* bergantung kepada pengunaan kerata, pemanduan, keadaan jalan dan sebagainya..
5. Tayar
* jika getaran berlaku di kelajuan tertentu, mungkin tire balancing perlu dilakukan..
* tayar yang haus tak seimbang, mungkin perlu tukar dari depan ke belakang dan sebaliknya..
* jika tayar dah bengkak atau getah tayar dah mula merekah, sebaiknya ditukar terus.
~tanda-tanda bergegar~
1. Kereta bergegar pada kelajuan tertentu..
2. Bunga tayar terpisah..
3. Tayar tidak rata..
4. Tayar terkeluar dari pusingan dan bergolek tidak sama..
5. Kereta bergegar dan berketar (jerking) semasa memecut..
6. Kereta bergegar ketika melalui jalur derum (rumble strip) atau garisan kuning..
7. Kereta dapat dihidupkan dan dipandu dengan baik buat seketika sebelum gegaran berlaku..
~punca kerosakan dan penyelesaian~
1. Bahagian enjin
* tidak cukup pembakaran, minyak dan udara untuk engine tersebut berfungsi dengan baik..
* mungkin disebabkan spark plug, cable plug,air filter, fuel filter adakah dalam kondisi yang baik, jika sebaliknya perlu diganti baru..
* boleh jadi juga engine bergegar kerana kipas radiator pecah/rosak kerana ia masih berpusing tapi tak serata.
* adakalanya disebabkan oleh mounting enjin..
2. Axle/driveshaft
* kalau axle/driveshaft bengkok disebabkan pelanggaran, kemalangan, termasuk lubang dan seumpamanya, kereta akan bergegar..
* lagi laju, lagi kuat gegaran kerana tugas kompoenen tersebut adalah memindahkan tenaga dari engine ke tayar..
3. Masalah brake
* jika gegaran terjadi waktu brake, boleh jadi ia disebabkan oleh brake disc (brake rotor) yang bengok atau tak sekata permukaannya..
* mungkin ia perlu di skim atau ditukar..
* jika kereta bergegar pada kelajuan tertentu dan selepas itu terus bergegar kuat dan ada bau hangit seperti tayar terbakar, kemungkinan brake caliper melekat..
4. Rim atau bearing
* jika getaran dapat dirasakan sehingga ke steering, boleh jadi ia disebabkan rim dah bengkok, bearing perlu ditukar, tie rod end perlu ditukar atau bahagian komponen suspension lain..
* biasanya tiada jadual berkala untuk perkara seperti ini..
* bergantung kepada pengunaan kerata, pemanduan, keadaan jalan dan sebagainya..
5. Tayar
* jika getaran berlaku di kelajuan tertentu, mungkin tire balancing perlu dilakukan..
* tayar yang haus tak seimbang, mungkin perlu tukar dari depan ke belakang dan sebaliknya..
* jika tayar dah bengkak atau getah tayar dah mula merekah, sebaiknya ditukar terus.
Asap dari ekzos
asap berlebihan dari ekzos menunjukkan kereta anda sedang "stress"..
Mudah-mudahan ia tidak serius, tetapi anda disyorkan supaya segera menyelesaikan masalah tersebut agar ia tidak melarat dan menyebabkan kos baikpulih yang lebih besar di masa hadapan..
~simtom kereta berasap dan perincian~
1. Asap biru
* ia membakar minyak pelincir.
* bermakna ada kebocoran, mungkin seal atau piston ring dah tak elok, dan minyak pelincir mengalir ke bahagian pembakaran..
* jika ia terjadi, tahap minyak pelincir perlu diperiksa selalu..
* walaupun baikpulih tersebut dikira kerja berat, tapi bagi kereta yang lama dan kebocoran agak sikit, mungkin memadai anda menambahkan minyak pelincir yang kurang dari masa ke semasa..
*pembakaran minyak pelincir boleh merosakkan spark plug anda, maka waktu nak start engine mungkin ada kesukaran..
* jika kereta yang ada turbo, dan ada asap biru ini mungkin bermakna blower perlu di repair..
2. Asap kelabu
* asap kelabu ni agak sukar nak diagnos..
* agak sama dengan sebabnya asap biru, juga pembakaran minyak pelincir dan turbocharger dah tak elok..
* boleh juga minyak atf tersedut ke engine disebabkan automatic transmission (gearbox) modulator tak elok..
* injap pcv (positive crankvase ventilation) yang tersangkut juga boleh menyebabkan tekanan terlalu tinggi dan seterusnya mengakibatkan kebocoran minyak pelincir seterusnya minyak pelincir dibakar sama..
asap berlebihan dari ekzos menunjukkan kereta anda sedang "stress"..
Mudah-mudahan ia tidak serius, tetapi anda disyorkan supaya segera menyelesaikan masalah tersebut agar ia tidak melarat dan menyebabkan kos baikpulih yang lebih besar di masa hadapan..
~simtom kereta berasap dan perincian~
1. Asap biru
* ia membakar minyak pelincir.
* bermakna ada kebocoran, mungkin seal atau piston ring dah tak elok, dan minyak pelincir mengalir ke bahagian pembakaran..
* jika ia terjadi, tahap minyak pelincir perlu diperiksa selalu..
* walaupun baikpulih tersebut dikira kerja berat, tapi bagi kereta yang lama dan kebocoran agak sikit, mungkin memadai anda menambahkan minyak pelincir yang kurang dari masa ke semasa..
*pembakaran minyak pelincir boleh merosakkan spark plug anda, maka waktu nak start engine mungkin ada kesukaran..
* jika kereta yang ada turbo, dan ada asap biru ini mungkin bermakna blower perlu di repair..
2. Asap kelabu
* asap kelabu ni agak sukar nak diagnos..
* agak sama dengan sebabnya asap biru, juga pembakaran minyak pelincir dan turbocharger dah tak elok..
* boleh juga minyak atf tersedut ke engine disebabkan automatic transmission (gearbox) modulator tak elok..
* injap pcv (positive crankvase ventilation) yang tersangkut juga boleh menyebabkan tekanan terlalu tinggi dan seterusnya mengakibatkan kebocoran minyak pelincir seterusnya minyak pelincir dibakar sama..
3. Asap putih
* asap putih yang sedikit tak mengapa, tapi asap putih yang tebal atau berterusan mungkin disebabkan coolant dibakar..
* ini mungkin serius, diakibatkan oleh masalah engine blok retak, silinder rosak, gasket head dah tak elok, semuanya melibatkan sejumlah kos baikpulih..
* walaupun kosnya mungkin sedikit besar, jangan dibiarkan kerana ia mungkin melarat atau bertambah parah seperti engine overheat dan kerosakan lain yang mungkin berlaku..
* coolant yang bocor juga boleh bercampur dengan minyak pelincir dan menyebabkan kerosakan yang memeningkan kepala..
4. Asap hitam
* asap hitam membawa maksud terlalu banyak minyak dibakar..
* sila periksa atau buat pemeriksaan air filter anda juga komponen lain seperti sensor, fuel injector, fuel pressure regulator yang rosak atau saluran minyak kembali ke tangki yang tersumbat juga mengakibatkan pengaliran minyak untuk dibakar tak lancar dan seterusnya pembakaran minyak berlebihan berlaku..
* di samping itu, masalah yang sama juga mungkin berlaku apabila sensor maf atau oksigen tak berfungsi dengan baik atau komputer problem..
* bagi kereta yang menggunakan karburetor, boleh jadi juga karburetor tidak berfugsi dengan baik (choke/float)
Aircond kereta
~tanda dan penyelesaian komponen aircond kereta yang rosak~
1.compressor
* tanda-tanda kerosakan pada kompressor adalah bila suhu dalam kereta menjadi panas yang ketara dan berbunyi bising bila aircond dihidupkan..
* periksa dengan meraba sekeliling kompressor, jika terdapat kotoran berkeladak hitam kompressor tersebut berkemungkinan telah rosak.
* jika terdapat kotoran hitam bercampur sedikit habuk besi, kompressor tersebut juga mengalami kerosakan bearing..
* apabila suis aircond dihidupkan magnet clutch tidak melekat pada pulley dan berpusing kemungkinan besar gas aircond telah kurang dan suis rosak adalah besar..
2.cooling coil
* jika aircond kurang sejuk dan terdapat kabus seperti asap putih tebal dalam kereta kemungkinan besar cooling coil anda rosak adalah tinggi..
* kebocoran kecil dan besar pada cooling coil boleh mengakibatkan suhu dalam kereta jadi panas..
* bau gas aircond dalam kereta juga akan dapat dihidu jika terdapat kebocoran pada cooling coil..* kerosakan ini boleh dibaiki dengan menukar yang baru atau melakukan servis pada cooling coil dan menampal kebocoran pada cooling coil tersebut..
3.valve aircond
* injap ini bertindak mengawal suis automatik pada keseluruhan sistem aircond menggunakan kesejukan suhu pada cooling coil..
*untuk itu bila ianya rosak ,aircond kereta menjadi tidak menentu kadangkala panas dan kadangkala sejuk..
4.aircond fan
* komponen ini jarang rosak tetapi jika rosak bukan sahaja aircond anda tidak sejuk sama sekali malah temperature atau suhu enjin akan meningkat lebih dari biasa..
* gantikan kipas aircond jika suhu enjin anda meningkat dengan perlahan..
5.condenser
* walaupun ramai di antara pengguna kenderaan telah melakukan servis serta semua komponen telah disahkan berfungsi tetapi aircond masih tidak sejuk ini adalah petanda utama kerosakan pada kondenser..
* kerosakan pada kondenser akan lebih senang diketahui jika enjin anda mengeluarkan bunyi lebih kasar dan sedikit bising apabila tekanan pada pedal minyak ditambah..
* apabila memeriksa kondenser rasakan kedua hujung sambungan gas pada atas dan bawah kereta,jika terlalu panas, kondenser anda rosak sama sekali dan jika terdapat kebocoran keladak hitam akan terdapat pada kedua sambungan hose pada kondenser..
6.suis aircond
* suis aircond adalah didalam kereta iaitu yang anda tekan selalu dan satu lagi adalah relay yang biasanya berada pada kotak hitam yang selalu dikedudukan dengan cooling coil..
* jika kereta anda berbunyi dan tersentap sekali sekala jika aircond dipasang kemungkinan suis aircond tersebut rosak adalah tinggi..
* ini hanya dapat dipastikan apabila semua komponen lain seperti kompressor dalam keadaan baik..
* bunyi klik suis hanya sekali apabila anda pasang aircond adalah bunyi yang betul apabila suis aircond berfungsi dengan baik..
7.gas aircond
* jika suhu kesejukan terasa sedikit kurang dan tolok suhu dalam kereta terpaksa ditingkatkan kemungkinan besar gas aircond anda telah kurang adalah tinggi juga..
* tambah gas aircond bila berkeadaan demikian..
* tinggikan tahap tersebut sedikit demi sedikit apabila terasa kurang sejuk.
8. Belting aircond
* keadaan belting aircond yang kendur juga menyumbang kepada penurunan sejuk pada aircond kenderaan anda..
* periksa ketegangan belting pada kompressor dan ketatkan jika perlu..
* belting aircond akan jadi lebih kendur jika terdapat kerosakan juga pada bering adjuster..
~tanda dan penyelesaian komponen aircond kereta yang rosak~
1.compressor
* tanda-tanda kerosakan pada kompressor adalah bila suhu dalam kereta menjadi panas yang ketara dan berbunyi bising bila aircond dihidupkan..
* periksa dengan meraba sekeliling kompressor, jika terdapat kotoran berkeladak hitam kompressor tersebut berkemungkinan telah rosak.
* jika terdapat kotoran hitam bercampur sedikit habuk besi, kompressor tersebut juga mengalami kerosakan bearing..
* apabila suis aircond dihidupkan magnet clutch tidak melekat pada pulley dan berpusing kemungkinan besar gas aircond telah kurang dan suis rosak adalah besar..
2.cooling coil
* jika aircond kurang sejuk dan terdapat kabus seperti asap putih tebal dalam kereta kemungkinan besar cooling coil anda rosak adalah tinggi..
* kebocoran kecil dan besar pada cooling coil boleh mengakibatkan suhu dalam kereta jadi panas..
* bau gas aircond dalam kereta juga akan dapat dihidu jika terdapat kebocoran pada cooling coil..* kerosakan ini boleh dibaiki dengan menukar yang baru atau melakukan servis pada cooling coil dan menampal kebocoran pada cooling coil tersebut..
3.valve aircond
* injap ini bertindak mengawal suis automatik pada keseluruhan sistem aircond menggunakan kesejukan suhu pada cooling coil..
*untuk itu bila ianya rosak ,aircond kereta menjadi tidak menentu kadangkala panas dan kadangkala sejuk..
4.aircond fan
* komponen ini jarang rosak tetapi jika rosak bukan sahaja aircond anda tidak sejuk sama sekali malah temperature atau suhu enjin akan meningkat lebih dari biasa..
* gantikan kipas aircond jika suhu enjin anda meningkat dengan perlahan..
5.condenser
* walaupun ramai di antara pengguna kenderaan telah melakukan servis serta semua komponen telah disahkan berfungsi tetapi aircond masih tidak sejuk ini adalah petanda utama kerosakan pada kondenser..
* kerosakan pada kondenser akan lebih senang diketahui jika enjin anda mengeluarkan bunyi lebih kasar dan sedikit bising apabila tekanan pada pedal minyak ditambah..
* apabila memeriksa kondenser rasakan kedua hujung sambungan gas pada atas dan bawah kereta,jika terlalu panas, kondenser anda rosak sama sekali dan jika terdapat kebocoran keladak hitam akan terdapat pada kedua sambungan hose pada kondenser..
6.suis aircond
* suis aircond adalah didalam kereta iaitu yang anda tekan selalu dan satu lagi adalah relay yang biasanya berada pada kotak hitam yang selalu dikedudukan dengan cooling coil..
* jika kereta anda berbunyi dan tersentap sekali sekala jika aircond dipasang kemungkinan suis aircond tersebut rosak adalah tinggi..
* ini hanya dapat dipastikan apabila semua komponen lain seperti kompressor dalam keadaan baik..
* bunyi klik suis hanya sekali apabila anda pasang aircond adalah bunyi yang betul apabila suis aircond berfungsi dengan baik..
7.gas aircond
* jika suhu kesejukan terasa sedikit kurang dan tolok suhu dalam kereta terpaksa ditingkatkan kemungkinan besar gas aircond anda telah kurang adalah tinggi juga..
* tambah gas aircond bila berkeadaan demikian..
* tinggikan tahap tersebut sedikit demi sedikit apabila terasa kurang sejuk.
8. Belting aircond
* keadaan belting aircond yang kendur juga menyumbang kepada penurunan sejuk pada aircond kenderaan anda..
* periksa ketegangan belting pada kompressor dan ketatkan jika perlu..
* belting aircond akan jadi lebih kendur jika terdapat kerosakan juga pada bering adjuster..
No comments:
Post a Comment