INSTITUT KEMAHIRAN TINGGI BELIA NEGARA TEMERLOH
(KEMENTERIAN BELIA DAN SUKAN)
KAMPUNG BONGSU , 28500 LANCHANG,
PAHANG DARUL MAKMUR
ASSIGNMENT
PENGURUSAN JENAZAH
KOD SUBJEK
GEN1031
SUBJEK
ISLAMIC STUDIED 1
NAMA
|
|
NO IC
|
|
NO MATRIK
|
|
JURUSAN
|
DAY 04- DIPLOMA TEKNOLOGI KEJURUTERAAN
AUTOMOTIF (PENYELENGGARAAN)
|
SESI
|
2/2015
|
PENSYARAH
|
Bil
|
Perkara
|
Muka surat
|
1
|
Senarai kandungan
|
1
|
2
|
Penghargaan
|
2
|
3
|
Pendahuluan
|
3
|
4
|
1. Pengertian akhlak
|
4
|
2. Akhlak menurut islam
|
4
|
|
3. Akhlak rasulullah
|
5-6
|
|
4. Sifat mahmudah
|
7
|
|
5. Sifat mazmumah
|
7
|
|
6. Penerangan tiga sifat-sifat mahmudah dan mazmumah
|
8-9
|
|
7. Gejala keruntuhan akhlak
|
10-12
|
|
8. Faktor-faktor gejala keruntuhan akhlak
|
13-15
|
|
9. Kesan-kesan keruntuhan akhlak
|
15-17
|
|
10. Langkah-langkah mengatasi masalah keruntuhan akhlak
|
18-20
|
|
11.
Isu semasa
i)
Kempen I want to touch a dog
ii) K-pop
|
21-22
23-24
|
|
5
|
Lampiran
|
25-26
|
6
|
Rumusan
|
27
|
7
|
Rujukan
|
28
|
1.
SENARAI KANDUNGAN
2. PENGHARGAAN
Assalamualaikum
Alhamdullilah,bersyukur
ke atas ilahi dengan limpahan rahmat serta nikmat masa,nyawa ,dan tenaga yang
dianugerahkan kepada saya dapat juga saya menyiapkan tugasan ini dengan
jayanya. Tugasan yang ini amat penting
buat saya memandangkan perkara ini merupakan sebahagian daripada tugasan
subjek.
Sekalung
penghargaan untuk guru subjek saya, “Ustaz
Muhamad Nizamudin Bin Yusoff kerana memberikan bimbingan, dan dan tunjuk
ajar kepada saya. Tanpa bantuan tenaga pengajar tidak mungkin dapat menyiapkan
tugasan ini dengan jayanya.
Seterusnya,
terima kasih juga kepada ibu bapa saya iaitu Yahya Bin Mohamad dan Zaidah Binti
Hassan kerana memberikan sokongan dan dorongan kepada saya sepanjang tugasan
ini dijalankan.
Jutaan
terima kasih juga kepada rakan-rakan seperjuangan yang banyak membantu dengan
memberikan tunjuk ajar kepada saya antaranya Muhammad Sapari Bin Ya, Tuan Fahmi
Azwa Bin Tuan Maktar , dan lain-lain lagi. Bantuan kalian mengenai tugasan ini amat saya hargai , dan tidak akan saya
lupakan.
Akhir
sekali terima kasih kepada pihak-pihak yang telah membantu saya secara langsung
atau tidak langsung sepanjang tugasan saya dijalankan dan dibentangkan.
3. PENDAHULUAN
Pada masa kini , masalah
@ isu-isu berkaitan keruntuhan akhlak sering dipaparkan di dada-dada akhbar, di
corong-corong radio, di kaca televisyen-televisyen, malah di media elektronik
juga turut membincangkan tentang isu yang sama. Keruntuhan akhlak yang berlaku
telah mengundang pelbagai salah laku jenayah seperti zina, rogol, minum arak,
mencuri dan sebagainya.
Sangat menyedihkan
apabila kita dimaklumkan bahawa jenayah juvana semakin meningkat, ada di antara
pelajar yang masih belum menamatkan pengajian telah pun menggugurkan anak luar
nikah, gejala dadah yang semakin menjadi-jadi dan lain-lain berita yang
amat mendukacitakan dan menghiris jiwa. Masalah sosial ini nampaknya semakin
serius dari semasa ke semasa.
Justeru, ia memerlukan perhatian dan tindakan
segera daripada pelbagai lapisan masyarakat sama ada individu, keluarga,
masyarakat dan negara bagi menangani masalah ini daripada terus merebak.
Sekiranya dibiarkan, ia akan memusnahkan seterusnya menghancurkan bangsa dan
negara. Sebenarnya tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan, sebaliknya
semua masalah ada jalan penyelesaiannya bergantung kepada cara kita menangani
masalah tersebut dengan serius.
Menangani masalah
keruntuhan akhlak merupakan perkara yang seharusnya diberi perhatian secara
menyeluruh dan bersungguh-sungguh. Usaha perlu dilakukan agar masyarakat kita
kembali menghayati dan mempraktikkan akhlak yang mulia dalam kehidupan seharian
mereka. Semua
pihak harus memainkan peranan masing-masing supaya gejala ini tidak berterusan
berleluasa seterusnya merosakkan bangsa dan negara.
4. KERUNTUHAN AKHLAK
4.1 PENGERTIAN AKHLAK
Akhlak dari
segi bahasa didefinisikan sebagai moral, tabiat, perangai, budi,
adab, sifat semulajadi, maruah, watak, amalan agama atau rupa batin seseorang.
Akhlak dari segi istillah ialah Menurut
imam al-ghozali akhlak adalah” suatu sifat yang tertanam dalam jiwa yang dapat
memunculkan perbuatan-perbuatan dengan tanpa memerlukan pertimbangan
pemikiran.” Sedangkan menurut Ibrahim anis “ khlak adalah sifat yang tertanam
dalam jiwa, yang melahirkan bermacam-macam perbuatan, baik atau buruk, tanpa
membutuhkan pemikiran dan pertimbangan.” ( Solihin, 2005: 18-19).
4.2 AKHLAK MENURUT ISLAM
Secara
umum akhlak yang dari islam akan menyangkut dua hal penting, yaitu akhlak
mrerupakan bukti dari keyakinan seseorang kepada yang gaib dan sangsi dari
masyarakat apabila seseorang tidak melaksakan perbuatan sesuai dengan aturan
yang ditetapkan dalam agama. Dalam Islam akhlak bersumber pada al-Quran dan
As-sunah. Al-Quran sebagai sumber utama
dan pertama bagi agama Islam mengandung bimbingan, petunjuk, penjelas, dan
pembeda antara yang hak dan yang bathil. Al-Quran juga sebagai sumber akhlak
yang berkaitan dengan hubungan antara manusia dengan manusia. As-sunah juga
merupakan sumber akhlak dalam Islam.
4.3
AKHLAK RASULULLAH SEBAGAI QUDWAH HASANAH
1. Pemurah
dan suka menderma Setiap hari baginda memastikan setiap dirham yang dimilikinya
didermakan kepada fakir miskin. Malah baginda mencari rezeki sekadara
keperluannya sahaja dan yang selebihnya diberikan kepada orang yang berhajat
kerana Allah S.W.T.
2.
Beradab ketika makan Apabila makanan sudah tersedia, baginda membaca doa yang bermaksud:
"Dengan nama Allah, wahai Tuhanku! Jadikanlah makanan ini suatu nikmat
yang disyukuri sehingga kepada nikmat syurga."
3.
Aspek berpakaian Nabi Muhammad s.a.w. suka memilih pakaian yang berwarna putih.
Pakaiannya yang dikenali sebagai jubah menutupi sehingga paras buku lalinya.
Bagindamempunyai dua salinan baju khusus untuk solat Jumaat dan pakaianpakaian
lain untuk hari lain. Baginda suka memakai kopiah dibawah ikatan serbannya.
Setiap kali memakai pakaian baginda memulakannya dari kanan dan membaca doa
yang bermaksud: Segala puji bagi Allah yang telah memberikan pakaian untuk
menutup auratku dan untuk menghiaskan diri di hadapan orang ramai. Ketika
menanggalkan pakaian baginda memulakan dari sebelah kiri.
4.
Tutur kata Rasulullah s.a.w. seorang yang fasih dalam berkatakata. Tutur katanya
dihiasi dengan katakata yang manis dan bersopan. Ketika berbicara, baginda
menggunakan ayat-ayat yang padat dan lengkap, ringkas dan mudah difahami oleh
orangorang yang mendengarnya. Baginda tidak bercakap jika dirasakan tidak perlu
dan hanya meninggikan suara apabila menyatakan sesuatu yang hak dan benar
sahaja. Persoalanpersoalan yang dikemukakan pula dijawab dengan jawapanjawapan
dan nasihat yang mudah diterima para hadirin.
5.
Sifat berlapang dada dan pemaaf Baginda Rasulullah s.a.w. juga memiliki sifat
berlapang
dada
dan suka memaafkan orang lain walaupun diberi peluang untuk membalas dendam.
Didalam suatu peperangan, seorang tentera kaum musyrikin berjaya mengugut
Rasulullah dan tentera kaum Muslimin dengan berkata: “Siapakah diantara kamu yang
dapat menyelamatkan engkau daripada pedangku?” Lantas Rasulullah s.a.w. pun
menjawab, “Allah”. Mendengar perkataan itu gentarlah tangan tentera musyrikin
itu dan pedang tersebut jatuh daripada tangannya. Kemudian Rasulullah s.a.w.
mengambil pedang tersebut sambil berkata, “Siapakah kini yang dapat
mempertahankan engkau daripadaku?” Orang musyrikin itu dengan susah payah
menjawab, “Ambillah nyawaku dengan cara yang baik.” Baginda pula berkata
kepadanya, “Katakanlah aku bersaksi tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah
dan aku (Rasulullah) adalah pesuruhnya. Inilah salah satu contoh sifat
Rasulullah s.a.w. yang sentiasa bersifat berlapang dada dan pemaaf.
6.
Kasih sayang. Apabila dua atau tiga hari Rasulullah s.a.w. tidak nampak salah
seorang sahabatnya atau tidak bertemu di manamana, nescaya ditanya dan dicari
oleh baginda. Baginda yang menziarahi kerumah sahabat tersebut tanpa rasa
sombong. Malah baginda sembahyang, makan dan duduk bersama para sahabat. Islam
menggariskan hakhak sesama seagama yang menunjukkan betapa tingginya nilai
kasih sayang sesama mukmin sehingga Rasulullah s.a.w. pernah menggambarkan
kehidupan orang-orang mukmin umpama jasad yang satu yang saling merasakan
segala yang dirasai dan dideritai oleh saudara seislam.
7.
Ibadah Rasulullah menunjukkan contoh perlaksanaan ibadah sedemikian banyak
untuk kita
jejaki
langkahnya kerana secara fitrahnya, Rasulullah menyukai pengabdian dan ibadah
serta
merasa
senang melakukannya. Sebelum diangkat menjadi Rasul, pernah sehingga sebulan
baginda memutuskan semua kesibukan untuk beribadat didalam sebuah gua di luar
kota Mekah sehingga disebut para sahabat, baginda senang beribadat, mengabdi
dan berkhalwat sejak dari kecil lagi. Begitulah orangorang yang cerdik
berkelakuan. Baginda bersolat sunat dengan begitu banyak sekali sehingga
adakalanya baginda tidak tidur semalaman sehingga bengkak kakinya. Baginda
turut berpuasa selang sehari dan berzikir diwaktu jaga dan tidur. Malah baginda
digelar sebagai “AlQur’an bergerak” kerana AlQur’an bukan sahaja dihafal malah
dijadikan panduan seluruh kehidupannya.
4.4 SIFAT MAHMUDAH
Mahmudah pula membawa erti sesuatu
yang dianggap dan dizahirkan sebagai yang terpuji dan cantik pada pandangan
mata dan hati manusia secara fitrah dan estetika
Antara
sifat-sifat mahmudah
1. Taubat (Membersihkan
Hati)
2.
Khauf (Takut kepada Allah)
3.
Muhabbah (Kasih Sayang sentiasa ingat kepada Allah)
4.
Zuhud (Menggunakan nikmat dunia sekadar yang perlu)
5.
Sabar (Menahan diri daripada keluh kesah pada suatu
musibah)
6.
Sukur (Memuji setiap nikmat daripada Allah)
7.
Ikhlas (Setiap perbuatan diniatkan untuk keredhaan
Allah )
8.
Tawakal (Menyerah diri sepenuhnya kepada Allah)
9.
Redha (Tenang hati terhadap apa yang datang daripada
Allah)
10. Zikrulmaut (Sentiasa
ingat mati dan memperlengkapkan diri untuknya)
4.5 SIFAT MAZMUMAH
Sifat mazmumah membawa makna yang terkeji,
dibenci, dihina, dimarahi, dipulau dan sebagainya oleh sgenap lapisan
masyarakat tanpa mengira bangsa dan agama.
Antara sifat-sifat mazmumah
1. Banyak
Makan
2. Banyak
Bercakap
3. Marah
4. Hasad
5. Bakhil
6. Cintakan
Kemegahan
7. Cinta
Dunia
8. Takabur
9. Ujub
(Hairan Diri)
10. Riak
(Menunjuk-nunjuk).
4.6 PENERANGAN SIFAT-SIFAT
MAHMUDAH DAN SIFAT-SIFAT MAZMUMAH
Antara sifat-sifat mahmudah dengan penerangan
1.
Ikhlas
Ø Setiap perbuatan
diniatkan untuk keredhaan Allah , yang mana ikhlas ini susah untuk
mendapatkannya. Apabila sesuatu ibadah atau perkara yang dilakukan tanpa ikhlas
maka ganjaran baik atau pahala akan berkurangan.Contohnya ialah orang yang
beristigfar tapi tidak disertai dengan rasa penyesalan terhadap dosa yang telah
dilakukan.
2. Zikrulmaut
Ø Ialah sentiasa ingat mati
dan memperlengkapkan diri untuknya. Hamba yang selalu mengingati mati akan
sentiasa melengkapkan diri untuk bekalan akhirat. Oleh itu, seseorang yang
mengingati mati akan memperbanyakkan amalan sunat , amal makruf dan lain-lain
lagi.
3. Zuhud (Menggunakan nikmat
dunia sekadar yang perlu)
Ø Zuhud ialah dalam hati
seseorang itu tiada cintakan dunia dan zuhud itu bukan bermakna tinggal perkara
dunia terus tetapi hanya ada di tangan bukan di hati. Ini bermakna ia lebih
mementingkan akhirat dari dunia.
Antara sifat-sifat mazmumah
dengan penerangan
1. Bakhil
Ø Sifat
bakhil adalah sifat yang lahir daripada godaan syaitan. Godaan syaitan ini akan
membawa atau menuju ke neraka jahanam. Bakhil dapat didefinisi sebagai menahan
hartanya yang dimilikinya tanpa menunaikan hak dan kewajipan yang petut dilaksanakan
terhadap harta tersebut. Sifat bakhil terbina akibat dari kecintaan kepada
dunia yang berlebihan(tamak dan kagum terhadap diri sendiri yang menyebabkan
tidak ada keyakinan terhadap kemualiaan yang ada di sisi Allah SWT.
2. Takabur
Ø Orang
yang mempunyai sifat takabur bukan sahaja membanggakan terhadap kejayaannya
tetapi meremehkan orang orang lain kerana merasakan dirinya paling sempurna. Semua orang dipandang lebih kecil dan lebih hina. Sedangkan orang yang
merendahkan orang lain belum tentu dirinya lebih mulia daripada orang lain yang
direndahkan.
3. Riak
(Menunjuk-nunjuk).
Ø Riak
merupakan syirik khofi (syirik tersembunyi) iaitu dengan menyengutukan Allah
secara tersembunyi , kadang-kala si pelaku riak ini sendiri tidak tahu bahawa
dia telah mensyirikkan Allah.
Ø Maksud
riak ialah mencari penghargaan di hati manusia sehingga dengan itu dapat
mencari pangkat, kedudukan, dan sebagainya dengan cara menunjuk-nunjuk. Ramai
yang mempunyai penyakit riak kerana tidak berhati-hati dalam setiap tindakan.
Ø Contoh
: seorang yang membuat sesuatu kebaikan untuk mendapat pujian orang
sekelilingnya.
Ø Firman
Allah yang surah Al-Mau’un : 4-6
“maka celakalah orang-orang
yang solat,Yang lalai dari solatnya,(iaitu) yang mengerjakan kebaikan untuk
dilihat orang(riak)”(surah Al-Mau’un:4-6)
4.6 GEJALA KERUNTUHAN
AKHLAK
Isu keruntuhan akhlak
bukan lagi suatu yang asing untuk diperkatakan. Ia menular di segenap lapisan
masyarakat, tidak kira tua atau muda, beragama Islam atau bukan Islam, lelaki
atau perempuan, yang pasti ianya akan menjadi satu bencana yang amat dahsyat
jika tidak dibendung dengan segera.
Di antara gejala
keruntuhan akhlak tersebut ialah perbuatan maksiat seperti khalwat, zina dan
sumbang mahram, minum arak, penggunaan pil khayal, judi, pembuangan bayi, mat
rempit dan penagihan dadah yang seperti tiada kesudahannya. Gejala keruntuhan
akhlak ini akan dibincangkan dengan lebih lanjut di dalam ulasan
yang seterusnya.
I.
Seks Bebas
Hubungan
seks yang melibatkan pasangan yang tiada ikatan perkahwinan atau zina tergolong
di dalam perbuatan keji yang melanggar hukum agama. Malah, islam memandang
berat terhadap kesalahan zina kerana ianya bukan sahaja boleh mendatangkan
mudarat kepada pelakunya malah kepada masyarakat. Selain perkataan seks bebas,
sumbang mahram, zina dan liwat, semuanya membawa maksud hubungan seksual yg
ditegah oleh hukum syarak.
Pakar
psikologi dan sosiologi berpendapat, punca keruntuhan nilai kehidupan manusia
berpunca daripada perlakuan seks bebas tanpa ikatan yang sah. Islam sendiri
melarang keras zina mahupun seks bebas berdasarkan firman Allah yang bermaksud:
"Wahai
orang-orang Islam, takutilah zina, maka padanya ada 6 perkara buruk, 3 di dunia
dan 3 di akhirat. Adapun yang di dunia adalah: Hilang seri pada wajah, pendek
umur dan sentiasa miskin... Adapun di akhirat, mendapat kemurkaan Allah SWT,
buruk perkiraan di padang Mahsyar dan mendapat azab neraka"
Kita
tidak boleh membenarkan masalah ini terus berleluasa. Semakin ramai pasangan
berani melakukn aksi yang terlampau malah menjijikkan di kawasan umum. Mereka
sudah berani bercumbu di taman-taman, di dalam kenderaan awam, di pawagam malah
di mana-mana sahaja yang mereka kehendaki tanpa perasaan segan dan silu. Muda
mudi kini juga semakin bebas bergaul tanpa menghiraukan teguran dan nasihat
daripada pelbagai pihak termasuk ibu dan bapa mereka sendiri.
II.
Pembuangan
Bayi
Masalah
pembuangan bayi bukanlah merupakan satu perkara yang baru berlaku di negara
ini. Sejak zaman Arab Jahiliyah lagi kita dapati gejala tidak
beretika ini telah dilakukan khususnya terhadap bayi serta kanak-kanak
perempuan atas faktor keagamaan masyarakat pada masa itu. Khalifah
Umar Al-Khattab juga pernah melakukannya semasa beliau masih belum menganut
agama Islam. Akan tetapi, gejala pembuangan bayi pada masa kini begitu berbeza
senarionya memandangkan pembuangan bayi ini dilakukan atas desakan hawa nafsu
manusia itu sendiri yang terlibat dengan aktiviti penzinaan hasil daripada
pergaulan bebas masyarakat pada hari ini.
Perasaan
malu, sedih, buntu setelah terlanjur dan mengandung anak di luar nikah, maka
pengguguran serta pembuangan bayi menjadi jalan pintas untuk menutup segala
keaiban yang telah dilakukan. Kini, gejala pembuangan bayi diperkatakan semula
berikutan semakin ramai bayi yang ditemui sama ada dalam keadaan hidup atau
mati di merata-rata tempat.
III.
Rasuah
Rasuah
dilihat semakin menjadi-jadi di kalangan masyarakat pada masa kini. Ia dilihat
sebagai masalah keruntuhan akhlak yang semakin hari semakin parah. Setiap hari
ada sahaja berita yang melaporkan tentang gejala rasuah ini. Perkataan ‘rasuah’ berasal daripada perkataan Arab iaitu ‘I-risywah’. Di
dalam Al-Quran, rasuah digolongkan dalam kata umum batil, iaitu meliputi juga
perkataan jenayah lain seperti merompak, menipu dan memeras ugut. Dalam
Al-Quran sendiri telah mendefinisikan perkataan rasuah ini adalah berkaitan
dengan sesuatu yang tidak baik dan dilaknat.
IV.
Penyalahgunaan
Dadah
Ancaman
penagihan dadah masih kekal sebagai musuh utama pada masa kini. Gejala
penagihan dadah ini adalah antara gejala sosial yang semakin berleluasa dan
melibatkan ramai pihak terutamanya golongan remaja. Dadah dapat diistilahkan sebagai sejenis bahan yang
mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan seseorang dari segi rohani
(mental), jasmani (fizikal) dan emosi serta tingkah laku pengguna apabila
menggunakannya. Antara jenis dadah yang dikenalpasti ialah heroin,
morfin, ganja, kokain, kanabis dan sebagainya.
V.
Bunuh
Diri
Mereka yang bertindak membunuh diri lazimnya
berasa hidup mereka tidak berguna lagi sebaliknya lebih mendatangkan
penderitaan. Terdapat juga orang yang bertindak sedemikian merasa disisihkan,
sunyi dan tidak dipedulikan, serta berasa kecewa dan dirundung masalah
kemurungan.
Sesungguhnya
Allah SWT melarang manusia berbunuh-bunuhan sesama sendiri, apatah lagi
membunuh diri sendiri. Ini menunjukkan betapa Allah SWT menghargai jiwa
manusia. Hal ini ditegaskan oleh Allah SWT menerusi firman-Nya:
Yang
bermaksud: “Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka
balasannya ialah neraka jahanam, kekal di dalamnya, dan Allah SWT murka
kepadanya dan melaknatnya serta menyediakan baginya azab seksa yang besar.” (S.
An-Nisaa: 93).3
4.7 FAKTOR-FAKTOR
KERUNTUHAN AKHLAK
Saban
hari isu-isu keruntuhan akhlak terutamanya yang membabitkan gadis remaja hangat
diperkatakan. Secara tidak langsung, isu ini turut menggambarkan bahawa gadis
remaja kini semakin agresif, berani, dan liar. Banyak kajian akademik telah
dibuat oleh mereka yang pakar dan terlibat secara langsung dengan isu-isu
remaja ini, secara langsung dan tidak langsung seperti pihak kementerian,
jabatan, agensi, persatuan dan NGO, pihak cerdik pandai, orang perseorangan dan
lain-lain. Antara faktor-faktor
keruntuhan akhlak ialah:
1. Perasaan
Ingin Tahu dan Ingin Mencuba
Remaja
ialah mereka yang berumur 18 tahun ke bawah. Pada peringkat usia ini, mereka
mempunyai perasaan ingin tahu yang sangat tinggi. Justeru, apa-apa
sahaja perkara baru yang terjadi di sekeliling mereka akan mengundang perasaan
ingin tahu di kalangan mereka, ianya secara tidak langsung akan membuatkan
mereka terdorong untuk mencuba dan melakukan perkara tersebut. Perasaan ingin
tahu dan berani mencuba sesuatu yang baru adalah baik untuk remaja, namun apa
yang menimbulkan masalah apabila mereka tiada ‘guide line’ dari orang-orang
yang sepatutnya, seperti para ibu bapa, keluarga, jiran dan sebagainya. Jadi,
perasaan ingin tahu remaja akan mendorong mereka melakukan apa yang ingin
mereka lakukan tanpa memikirkan baik atau buruknya perkara tersebut.
2. Pengaruh
Rakan Sebaya
Kawan-kawan
menjadi orang yang paling rapat. Kawan yang baik boleh membimbing kepada
kebaikan, namun jika tersilap memilih kawan, akan mempengaruhi kepada
perkara-perkara yang buruk. Selain itu, sikap remaja turut menyumbang kepada
gejala sosial, kadangkala mereka ini terlalu mudah mempercayai orang lain.
Umpamanya, jika mereka merasakan rakan-rakan mereka lebih rapat dan lebih
memahami, dengan mudah mereka akan mengikut apa yang dilakukan oleh rakan-rakan
mereka. Pada usia yang masih mentah mereka lupa bahawa “kawan juga
kadangkala boleh makan kawan”.
3. Pengaruh
Media Massa
Media
massa juga menjadi penyumbang kepada berlakunya keruntuhan akhlak di kalangan
remaja pada hari ini. Tidak semua yang dipaparkan di media massa itu memberikan
kesan yang buruk. Namun, ada segelintir program-program dan drama-drama yang
memaparkan pergaulan bebas di kalangan remaja, program-program realiti
televisyen, serta rancangan-rancangan yang bersifat hiburan semata-mata
mempengaruhi para remaja dengan perkara yang kurang baik. Umpamanya corak
pergaulan remaja yang jauh dari nilai-nilai ketimuran, cara berpakaian yang
kurang sopan dan gaya hidup yang mengikut cara budaya Barat. Terdapat juga
unsur-unsur lucah dan mengghairahkan yang boleh didapati dengan mudah di
pasaran sama ada dalam bentuk bercetak, CD, atau lain-lain.
Tambahan
pula, di zaman dunia tanpa batasan ini segala informasi boleh didapati dengan
mudah hanya dengan melayari internet. Tidak dinafikan internet ini ada
kebaikannya tetapi tidak kurang juga banyak keburukannya. Aktiviti
penggunaannya tanpa pemantauan boleh mengundang padah.
4. Sikap
Keluarga
Dalam hal
ini keluarga juga ada kalanya menjadi pendorong bertambahnya keruntuhan akhlak
di kalangan remaja. Walaupun tidak berlaku kepada semua keluarga, tetapi
keluarga yang mengamalkan sikap terlalu mengongkong atau terlalu memberikan
kebebasan kepada para remaja boleh menjadi penyumpang kepada wujudnya masalah
ini. Mereka menjadi ahli keluarga yang hanya hidup tetapi tidak dipedulikan dan
tidak diberi input kerohanian, kesedaran, nilai-nilai mulia dan keagamaan yang
cukup.
Keluarga
yang terlalu mengongkong ialah keluarga yang mengamalkan sikap terlalu
tertutup. Maksudnya, keluarga itu seolah-olah telah menetapkan satu
undang-undang atau peraturan yang perlu diikuti oleh setiap ahli keluarga tanpa
kompromi. Keadaan ini boleh menyebabkan jiwa remaja memberontak dan jika
mempunyai peluang untuk keluar dari keadaan itu mereka akan melakukan apa
sahaja yang terlintas di fikiran mereka tanpa berfikir panjang.
Manakala
keluarga yang terlalu memberikan kebebasan pula biasanya bersikap terbuka yang
keterlaluan. Di dalam keluarga sebegini, tiada satu peraturan pun atau
ketetapan khusus yang diamalkan. Keadaan ini juga tidak baik kerana para remaja
perlukan sesuatu yang boleh dijadikan panduan untuk menjalani kehidupan mereka.
Tanpa panduan, belum tentu mereka dapat melalui kehidupan ini dengan sebaik
mungkin seterusnya mengakibatkan mereka mudah terjerumus ke arah pelbagai
keruntuhan akhlak.
5. Kurang
Didikan Agama
Iman dan
takwa yang jitu itu adalah pengikat yang berfungsi bagi menghalang seseorang
daripada melakukan tingkah laku yang berlaku di luar batasan syarak. Pendidikan
agama mempunyai fungsi yang sangat penting sebagai pelindung diri daripada
terjerumus kepada pelbagai gejala keruntuhan akhlak. Ibu bapa sewajarnya
memberikan didikan agama yang sepenuhnya kepada anak-anak mereka sejak mereka
masih kecil. Ini bagi memberikan anak-anak mereka pengetahuan yang jelas
tentang hal-hal berkaitan agama, tentang halal dan haram. Bak kata pepatah
melayu, “melentur buluh biarlah dari rebungnya..”, maksudnya mendidik anak
biarlah sejak mereka kecil lagi.
4.8 KESAN-KESAN KERUNTUHAN
AKHLAK
Keruntuhan
akhlak pada masa kini akan mendatangkan impak yang sangat besar kepada
masyarakat. Akhlak merupakan peribadi dan cermin diri bagi seseorang individu.
Sekiranya individu tersebut mempunyai akhlak yang buruk, secara otomatik
peribadi individu itu juga turut terjejas. Individu yang mempunyai akhlak yang
buruk boleh memberi kesan kepada diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara.
A.
Kesan
Kepada Individu
Akhlak
merupakan cermin dan peribadi seseorang individu. Oleh itu, akhlak sangat
penting dalam kehidupan seharian seseorang individu. Individu yang mempunyai
akhlak yang baik akan dipandang mulia dan tinggi, manakala individu
yang tidak mempunyai akhlak yang baik akan dipandang serong dan dicemuh oleh
masyarakat sekeliling. Akhlak yang baik seharusnya dihiasi dengan keimanan dan
ketakwaan kepada Allah. Namun begitu, kebanyakan remaja pada hari
ini, terutamanya remaja muslim, mempunyai akhlak yang begitu memalukan agama,
bangsa dan negara. Banyak kejadian seperti pembuangan bayi, zina, perjudian,
budaya homoseksual, penagihan dadah dan sebagainya dilakukan oleh remaja muslim
pada hari ini yang kebanyakannya berpaksikan dan bertunjangkan nafsu dan amalan
yang dipengaruhi oleh budaya-budaya Barat dan asasnya mungkin berpunca daripada
kurangnya pegangan agama dalam diri mereka. Tidak dapat dinafikan bahawa kesan
keruntuhan akhlak akan memberikan kesan yang mendalam pada diri individu.
B.
Kesan
Kepada Keluarga
Keluarga
memainkan peranan yang penting kerana dari institusi kekeluargaanlah kebahagian
dan keharmonian sesuatu masyarakat itu bermula. Keruntuhan institusi
kekeluargaan akan menyebabkan hilangnya kebahagian dan keharmonian dalam
sesuatu masyarakat. Oleh sebab itu, keruntuhan akhlak akan menyebabkan dan
memberikan kesan yang besar ke atas kebahagian dan keharmonian sesuatu
institusi kekeluargaan itu.
Antara
kesan yang akan berlaku terhadap institusi kekeluargaan ialah:
ü Keruntuhan institusi kekeluargaan akan
berlaku. Akhlak yang baik datangnya daripada keluarga yang harmoni dan
bahagia.
ü Akibat wujudnya ketidakharmonian dalam
keluarga, mungkin akan mendorong kepada wujudnya penceraian.
ü Masa depan anak-anak akan terbiar dan
tidak terpelihara. Anak – anak akan hilang tempat bergantung dan
bermanja.
C.
Kesan
Kepada Masyarakat
Keruntuhan
akhlak akan memberikan kesan yang amat besar dalam masyarakat. Jatuh bangunnya
sesuatu negara, agama dan bangsa dapat dilihat dari segi akhlak dalam
masyarakat itu sendiri. Tidak dinafikan akhlak remaja pada hari ini sangat
membimbangkan. Budaya kuning dan pengaruh budaya Barat mudah meresap masuk dan
menjadi ikutan para remaja hari ini. Seandainya masalah ini tidak dibendung
dengan segera oleh pihak–pihak tertentu terutamanya pihak kerajaan dan juga
pihak–pihak yang berwajib, maka tidak hairanlah pada masa akan datang
masyarakat kita akan hancur dan akhlak remaja–remaja Islam terutamanya akan
rosak dan binasa. Oleh sebab itu, pihak–pihak atau anasir luar akan cuba
mengambil kesempatan di atas kelemahan bangsa kita sendiri.
Namun
begitu, kesan yang paling ketara yang dapat dilihat sekiranya akhlak remaja
pada hari ini tidak dikawal ialah:
Ø Masyarakat di negara ini akan menjadi
porak-peranda, berpecah-belah dan tidak bersatu-padu.
Ø Perasaan buruk dan prasangka pasti akan
wujud dalam masyarakat. Sifat saling curiga-mencurigai akan bertakhta di hati
masyarakat.
Ø Wujudnya pergaduhan dalam masyarakat.
Isu-isu perkauman akan wujud seandainya pergaduhan ini melibatkan antara dua
kaum.
Ø Kadar jenayah di kalangan masyarakat
juga akan turut meningkat di mana masalah ini akan menyebabkan kadar keruntuhan
akhlak di kalangan remaja semakin meningkat.
Ø Keharmonian dalam masyarakat sukar untuk
diwujudkan.
Ø Kadar jenayah di kalangan masyarakat
juga akan turut meningkat di mana masalah ini akan menyebabkan kadar keruntuhan
akhlak di kalangan remaja semakin meningkat.
Ø Keharmonian dalam masyarakat sukar untuk
diwujudkan.
D.
Kesan
Kepada Negara
Tidak
dapat dinafikan bahawa keruntuhan akhlak akan memberikan kesan yang sangat
besar kepada negara. Jatuh dan bangunnya sesebuah negara dan masyarakat itu
bergantung kepada akhlak remaja atau generasi pada waktu sekarang. Tidak dapat
dinafikan lagi, akhlak remaja pada waktu ini berada pada tahap yang
membimbangkan. Semua pihak terutamanya kerajaan, badan-badan NGO, dan juga
masyarakat itu sendiri harus berganding bahu untuk menangani gejala keruntuhan
akhlak dalam masyarakat.
Antara
kesan yang akan berlaku ialah:
§ Negara akan kehilangan generasi dan
kepimpinan pada masa hadapan.
§ Kerancakan pembangunan negara akan
terbantut dan keadaan ekonomi negara juga sukar untuk berkembang kerana
wujudnya gejala sosial dan keruntuhan akhlak yang tinggi di kalangan
masyarakat.
§ Kadar jenayah dalam negara juga akan
meningkat sejajar dengan peningkatan gejala sosial dan keruntuhan akhlak.
§ Perbelanjaan kerajaan juga akan turut
meningkat akibat berlakunya peningkatan kadar jenayah.
§ Anasir-anasir luar akan mudah meresap
masuk ke dalam negara seandainya generasi pada hari ini tidak tahu menjaga
akhlak mereka.
§ Sekiranya akhlak remaja pada hari ini
terutamanya akhlak remaja Islam hancur dan rosak, maka bangsa lain akan
memandang serong terhadap agama yang kita anuti.
4.9 LANGKAH-LANGKAH
MENGATASI KERUNTUHAN AKHLAK
Gejala
keruntuhan akhlak pada masa kini berada pada tahap yang amat membimbangkan.
Masalah ini jika tidak dibendung dengan segera akan mendatangkan kemudaratan
kepada individu, keluarga, bangsa dan negara. Menangani masalah keruntuhan
akhlak merupakan perkara yang seharusnya diberi perhatian secara
bersungguh-sungguh. Usaha perlu dilakukan agar masyarakat kita kembali
menghayati dan mempraktikkan akhlak yang mulia dalam kehidupan seharian mereka.
Kita
jangan mudah menuding jari ke arah sesiapa dengan menyalahkan pihak-pihak
tertentu sahaja dalam menangani masalah keruntuhan akhlak yang berlaku pada
hari ini. Sebaliknya, semua pihak bertanggungjawab untuk kembali kepada Islam
dan mencari penyelesaiannya kerana setiap orang akan dipersoalkan oleh Allah di
Akhirat kelak sama ada mereka telah menunaikan amanah yang telah
dipertanggungjawabkan kepada mereka atau pun tidak. Sabda Rasulullah s.a.w
bermaksud: “Setiap daripada kamu adalah pemimpin, dan kamu
bertanggungjawab terhadap sesiapa yang berada di bawah pimpinan kamu.”
Tanggungjawab
untuk menangani masalah keruntuhan akhlak ini adalah tanggungjawab semua
meliputi setiap individu, keluarga, masyarakat dan negara. Individu yang
mukallaf (akil baligh) mesti berusaha untuk mewujudkan akhlak mulia dalam diri.
Ini dapat dihasilkan sekiranya dia memahami tuntutan berakhlak mulia dalam
Islam.
a)
Peranan
Individu
Langkah
yang paling penting dan paling utama ialah mendekatkan diri kepada Allah SWT
melalui perbanyakkan solat, berzikir dan membaca Al-Quran. Dengan cara ini
individu akan merasa rendah diri dan menimbulkan keinsafan dalam diri individu
tersebut. Apabila individu merasa lebih dekat dengan Allah SWT, secara tidak
langsung mereka akan sentiasa cuba untuk mengelakkan diri daripada melakukan
sebarang kemungkaran.
Individu
disarankan supaya tidak segan silu untuk berkongsi masalah dengan keluarga,
rakan-rakan dan pihak kaunseling. Dengan cara ini mungkin dapat meringankan
masalah atau beban yang mereka alami. Individu juga boleh meminta dorongan
daripada keluarga atau orang-orang yang terdekat dengan mereka.
Pergaulan
dengan masyarakat sekeliling boleh meningkatkan keyakinan diri individu di
samping merapatkan lagi hubungan antara satu sama lain. Ia juga boleh
menimbulkan rasa kasih sayang serta saling memahami perasaan sesama mereka.
Individu perlu
menetapkan target atau membina azam untuk mencapai kehidupan yang lebih
berkualiti. Azam yang dibina dapat menguatkan semangat individu untuk terus
melakukan perubahan ke arah yang lebih baik. Individu juga perlu sentiasa yakin
bahawa azam yang dibina itu akan tercapai dengan cemerlang ke arah pembentukan
diri yang lebih berdisiplin.
Amalan
cara hidup yang sihat juga dapat menghindari diri daripada terjebak kepada
gejala keruntuhan akhlak. Lakukan aktiviti sihat seperti beriadah bersama
keluarga dan rakan-rakan. Lakukan senaman secara sistematik. Amalan pemakanan
yang sihat boleh menjamin fizikal dan mental yang berkualiti, seterusnya dapat
menghindari diri daripada gejala negative seperti penagihan dadah, minum arak,
seks bebas dan sebagainya.
b)
Peranan
Keluarga
Ibu bapa
memainkan peranan yang penting dalam mendidik akhlak anak-anak. Anak-anak perlu
dididik sejak mereka kecil lagi. Bak kata pepatah melayu, “melentur rebung
biarlah daripada rebungnya…”. Ibu bapa perlu menjadi contoh yang baik kepada
anak-anak mereka. Ibu bapa juga perlu memberikan anak-anak mereka didikan agama
yang sempurna bagi mengelakkan mereka terjebak kepada gejala-gejala negatif
seperti pengaruh black metal, punk, penyalahgunaan
dadah, pembuangan bayi dan lain-lain lagi.
Ibu bapa
berperanan untuk membentuk generasi muda sekarang supaya mereka tidak terjebak
kepada gejala negatif yang boleh mendatangkan kemudaratan yang serius kepada
mereka dan institusi kekeluargaan. Ibu bapa juga perlu menerapkan nilai-nilai
murni dan etika untuk menguruskan masa dengan baik. Mereka harus memberikan
perangsang dan galakan yang berterusan kepada anak-anak untuk berjaya.
Ibu bapa
yang prihatin akan menyekat kebebasan anak-anak mereka dalam pergaulan, dalam
erti kata lain menetapkan batas-batas pergaulan untuk anak-anak mereka. Namun
demikian, perlu diselitkan toleransi supaya anak-anak tidak merasa tertekan
atau dikongkong. Ibu bapa perlu meluangkan banyak masa untuk anak-anak supaya
mereka rasa diambil berat dan disayangi di samping dapat merasai indahnya
nikmat berkeluarga. Ibu bapa harus sentiasa berada di sisi anak-anak apabila
mereka berada dalam kesusahan dan menjadi rakan pendengar yang setia dan
sentiasa bersedia untuk berkongsi masalah yang anak-anak hadapi.
c)
Peranan
Masyarakat
Masyarakat
juga mempunyai peranannya yang tersendiri dalam membendung permasalahan akhlak
di sesebuah negara. Sewajarnya masyarakat tidak bersikap sambil lewa dan tidak
ambil peduli dengan membiarkan pihak yang terlibat terus terumbang-ambing
sebaliknya berusaha untuk menangani masalah ini. Bantuan yang perlu dihulurkan
bukan setakat berbentuk material, tetapi lebih kepada spiritual dengan memberi
semangat dan tunjuk ajar yang terbaik bagi mereka yang bermasalah.
d)
Institusi
Pendidikan
Sekolah
juga memainkan peranan yang tersendiri dalam membendung masalah keruntuhan
akhlak ini bermula dari peringkat pra-sekolah, sekolah rendah, sekolah
menengah, dan pengajian tinggi sama ada awam ataupun swasta. Tanggungjawab
seorang pendidik bukan sahaja sekadar menyampaikan ilmu pelajaran tetapi lebih
kepada menyemaikan nilai-nilai murni dan mendorong penghayatan kepada semangat
Islam dalam erti kata yang sebenar. Maka, sebagai langkah pertama, wajar
dimulakan dengan contoh dan teladan yang baik di kalangan para pemimpin
masyarakat di negara kita.
4.10. ISU SEMASA
1. Kempen I Want To Touch A Dog
Isu ini hangat diperkatakan di malaysia.
Walaubagaimanapun , masih ramai yang
mempersendakan agama dengan menyahut
kempen ini. Sedangkan telah ternyata
dua binatang ini haram( anjing
dan babi) dalam al-quran dan hadis.
Baginda nabi muahammad saw sendiri
melarang umatnya dari pada menyentuh dua binatang ini.
Dalam masalah ini, hujah-hujah yang diberikan oleh
golongan-golongan yang menggalakkan program ini adalah seperti cerita seorang pelacur Yahudi Bani Israil yang melihat seekor anjing
yang kehausan , hampir mati dan terus memberi minum air dengan menggunakan
kasutnya. Hujah ini tidak berdasarkan
hujah yang tepat. Sememangnya hujah ini
tidak boleh diguna pakai dalam masalah ini kerana pelacur itu menunjukkan belas
kasihan terhadap anjing sedangkan kempen ini menggalakkan umat islam untuk
bersuka-suka dengan haiwan ini.
Tambahan lagi, terdapat hadith yang menyatakan anjing itu haram di
sisi islam berdasarkan maksud hadith ini
,,cara penyucian bekas salah seorang daripada kamu,apabila ia dijilat anjing
ialah dengan membasuhnya sebanyak tujuh kali,salah satunya dengan tanah-tanah.
Oleh itu dapat di tegaskan disini maksud hadis diatas menegaskan bahawa
menyentuh anjing adalah dilarang sama sekali kecuali jika dalam keadaan
darurat dan juga dalam keadaan
tertentun.
Penganjuran aktiviti ini ( I Want To Touch A Dog)
memberi kesan yang mendalam kepada umat islam yang mana menyebabkan penganut
agama bukan islam akan memandang agama islam sama taraf dengan agama mereka
sedangkan agama islam merupakan satu-satunya agama yang diterima oleh Allah dan
sangat tinggi tarafnya.
Hukum Menyentuh Anjing Dan Babi Tanpa Darurat
Menyentuh anjing atau babi tanpa sebarang sebab yang
mendesak adalah haram. Perbuatan ini dinamakan “Al-Najasah” dan dinyatakan
sebagai sesuatu yang dilarang ( iaitu haram ) jika dilakukan tanpa keperluan.
Imam Al-Ramli menyatakan
Mazhab Al-Syafi’ie dan Hmbali menghukumkan bulu
anjing adalah najis. Bagaimanapun, jika bulu anjing itu kering, tidak perlu
seseorang itu menyamak pakaiannya atau tangannya apabila terkena sentuhan bulu
anjing yang kering, memadai membasuh bahagian tersebut dengan air mutlak.
Ia hanya perlu disamak apabila tersentuh bulu anjing
yang basah kerana kenajisan tersebut hanya “mengalir” jika ia basah. Dalam
keadaan itu, apabila sesuatu yang kering terkena sama ada anjing atau babi yang
basah atau terkena anak yang lahir hasil
kacukan anjing dan babi atau kacukan babi dengan binatang lain, maka benda yang
terkena itu hendaklah dibasuh sebanyak tujuh kali basuhan yang pertama dengan
tanah berdasarkan hadis yang sahih yang telah disebutkan.
Oleh yang demikian dapat disimpulkan kempen ini
menyebabkan umat islam keliru terhadap hukum memegang anjing kerana terdapat
golongan atasan yang memberi sokongan terhadap kempen ini. Tambahan lagi,
setiap umat islam hendaklah mengambil
pendapat yang betul bagi mengelakkan berlakunya perkara yang mempersendakan
agama berlaku. Walaubagaimanapun, umat islam hendaklah peka terhadap hukum memegang anjing adalah haram.
2. ISU K-POP
Insiden yang berlaku baru-baru ini di antara artis K-Pop
yang dijemput oleh penganjur ke Malaysia telah meninggalkan kesan yang sangat
memalukan kepada rakyat Malaysia khasnya umat Islam apabila kita melihat gadis
melayu Muslim antara mereka yang dilihat obses atau terlalu taksub terhadap
artis K-Pop berkenaan.
Perlakuan tidak senonoh dihadapan umum ini sememangnya
boleh dijangka apabila konsert yang dianjurkan tidak menimbangkan kelebihan
manfaat berbanding keburukan kesan daripada penganjuran konsert berkenaan.
Itulah sebabnya Islam melarang penganjuran hiburan yang boleh melalaikan kerana
kesan dari kelalaian itu lebih besar keburukannya.
Secara dasarnya bagi umat
islam dikehendaki menolak mana-mana acara yang bertentangan dengan moral,
akhlak Islami, tatasusila dan budaya negara ini tidak wajar dibenarkan. Rasullullah sendiri melarang .Berdasrkan
fiman allah dalam surah an-nur ayat 31.
Katakanlah kepada wanita yang beriman
: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan
janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari
padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah
menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau
ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau
saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka,
atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak
yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai
keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat
wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan
yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai
orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. [QS. An-Nuur
: 31]
Begitu juga kepada pemuda pemudi yang mempunyai pilihan
menentukan program untuk dihadiri. Peliharalah akhlak dan harga diri. Jangan
menunjukkan sikap yang melampau sampai sanggup membiarkan diri diperlakukan apa
sahaja oleh artis yang disanjung(membiar
agama dipermainkan). Tiada istilah kebebasan dan hak peribadi dalam
melakukan perkara yang bertentangan dengan syarak dan boleh menburukkan pandangan masyarakat umum. Sebaliknya mereka
perlu ada rasa malu dalam diri dan pemakaian bersyariat sebagai benteng
mencegah perkara mungkar.
5. LAMPIRAN
1. Penyalahgunaan Dadah
GAMBAR
2. Rasuah
GAMBAR
3. Pembuangan Bayi
4. Bunuh Diri
5. Kempen I
Want To Touch A Dog
6. Masalah
kpopp
6. RUMUSAN @ KESIMPULAN
Berdasarkan diatas dapat disimpulkan bahwa akhlak adalah
ilmu yang menerangkan tentang perilaku atau perbuatan manusia. Akhlak itu
sangat penting bagi manusia. Sifat seseorang dapat dilihat dari akhlak
seseorang tersebut. Kemuliaan akhlak sangat dibutuhkan dalam kehidupan manusia
yang penuh dengan kemajuan ilmu pengetahuan dan teknologi. Islam sebagai agama
yang dibawa nabi Muhammad saw adalah agama yang sempurna dan menghendaki
kesempurnaan akhlak manusia.
Walaubagaimanapun
keruntuhan akhlak masa kini semakin membimbangkan, terutamanya apabila ianya
banyak melanda muda-mudi yang bakal menjadi pewaris dan harapan bangsa pada
masa hadapan yang boleh merencatkan kecemerlangan negara. Malahan, jika masalah
ini tidak ditangani dengan segera dan bijaksana beserta perancangan yang teliti
pastinya akan mengancam keselamatan negara kerana elemen-elemen keruntuhan
akhlak ini boleh menjerumuskan seseorang itu ke lembah kehancuran.
Kecemerlangan yang dilaungkan dan digembar-gemburkan ketika ini tidak memberi
apa-apa makna sekiranya akhlak rakyat tidak seiring dengan agenda untuk
mencemerlangkan bangsa dan negara. Inilah antara yang menjadi isu dan cabaran
pemimpin dan semua pihak yang terbesar dalam menentukan negara dan rakyat
benar-benar mencapai kecemerlangan.
7. RUJUKAN
6) http://tanbihun.com/tasawwuf/definisi-riya-dan-penjelasannya/
No comments:
Post a Comment