Thursday, 3 March 2016

Break System / ABS

Tugasan 1
a.       Definasikan brake fluid ?
-a liquid specially formulated to be used in hydraulic brake system. It is used to transfer hydraulic pressure from the service brake`s master cylinder to the wheel brake mechanisms.  (2M)

b.      Kenal pasti dua jenis brake fluid yang lazim digunakan pada kenderaan.
-DOT 3 & DOT 4            (2M)

c.       Berikan lima ciri-ciri yang perlu ada pada cecair brek yang digunakan pada kenderaan.
1. Tidak boleh dimampat.
2. Tidak berbuih
3. Tidak terpeluwap apabila suhu tnggi
4. Tidak menghakis bahagian logam
5. Tidak mengeraskan dan menglembutkan bahan brek seperti yang diperbuat daripada getah.
6. Bertindak sebagai bahan pelincir
7. Tidak mengaratkan komponen brek
8. Tidak mudah beku
(Mana-mana 5-5M)

d.      Senaraikan lima (5) komponen utama yang ada pada sesebuah binaan asas sistem brek.
                                                        I.            Pedal Brek
                                                      II.            Silinder Induk(master Cylinder)
                                                    III.            Saluran Paip Brek(brake Pipe Line)
                                                    IV.            Silinder Roda(wheel Cylinder)
                                                      V.            Angkup Brek(brake Caliper)
(5M)

e.      Senaraikan dua (2) perbezaan antara brek gelendong (drum brake)
dengan brek cakera (disc brake).

Disk Brake (Brek Piring)
Drum Brake (Brek Gelendung)
Kebiasaanya digunakan pada brek hadapan kenderaan
Kebiasaanya digunakan pada brek belakang kenderaan
Lebih cekap berbanding brek gelendung

Menggunakan brek pad
Menggunakan brek shoe
Mudah diselenggara
Penyelenggaraan lebih rumit
(4M)

f.        Apakah yang dimaksudkan dengan DOT.

-Department of Transportation   (2M)









Tugasan 2 (DAT1092)
Arahan:           Jawab soalan di bawah

1.         a)         Aplikasi Hukum Pascal amat berkait rapat dengan prinsip kendalian                                   sesebuah sistem brek kenderaan jenis hidraulik. Apakah yang dinyatakan                  dalam Hukum Pascal?
- Daya yang dikenakan pada sebarang titik diatas cecair dalam satu sistem tertututp (1M) maka tekanan yang terhasil (1M) akan diagihkan sama rata oleh cecair ke semua arah (1M).
(3 markah)
           


















Rajah 2 : Sistem brek hidraulik.

            b)         Berpandukan maklumat yang diberikan dalam Rajah 2 di atas, hitungkan;

                                              i.        Tekanan P (pressure) yang terhasil di master cylinder.

P = F/A = 300N/ π j2 = 300N/ (π X (0.005 m)2 =3819kPa
                                             ii.        Daya keluaran F (force) di brake calliper piston.

F = P X A = P X π j2 = 3819 kPa X (π X 0.012) =1.199kN≈1200N
(2 markah)
                                            iii.        Diameter wheel cylinder piston.

A = F/P = 600N/3819kPa = 1.571X10-4 m2
π j2 = 1.571X10-4 m2
j = √ (1.571X10-4 m2 / π) = 0.0071 m
D = 2j = 2X0.0071m = 0.0142 m @ 1.42cm

(3 markah)

c)         Encik Taqwa  menginginkan prestasi membrek yang lebih baik pada          keretanya. Oleh yang demikian beliau telah menukar silinder induk (master
cylinder) asal yang berdiameter gerek (bore) 2cm kepada silinder induk yang
lebih besar berdiameter 2.5 cm. Kemudian beliau memandu uji dan merasakan
tindakbalas sistem brek adalah lebih baik. Namun apabila beliau memandu pada
kelajuan lebuhraya dan sewaktu menekan brek, didapati kenderaannya seperti
kehilangan kuasa membrek sehingga terpaksa menekan pedal brek dengan
kuat.
Terangkan penjelasan anda berkaitan situasi di atas. (Anggap daya F yang dikenakan pada pedal brek sewaktu menekan brek ialah 450N)
 (15 markah)
SILINDER INDUK ASAL DIAMETER GEREK 2cm:
                                P = F/A                                                                            (1M)
                                A = π j2 = π X (0.01 m)2 = 3.142 x 10-4 m2                     (2M)
                                P =  450N/3.142 x 10-4 m2 = 1432.2kPa                         (2M)
                                               
SILINDER INDUK GANTIAN DIAMETER GEREK 2.5cm:
                                P = F/A                                                                     (1M)
                                A = π j2 = π X (0.0125 m)2 = 4.91 x 10-4 m2            (2M)
                                P =  450N/4.91 x 10-4 m2 = 916.6kPa                       (2M)

Dengan menukar silinder induk yang lebih besar, nilai tekanan yang terhasil adalah kurang sebanyak 515.6kPa (1432.2-916.6kPa) (1M)  berbanding dengan nilai tekanan yang dihasilkan oleh silinder induk asal (1M) .
Ini membuktikan bahawa jika lebih besar saiz piston silinder induk digunakan (1M) maka semakin berkurangan kuasa membrek (1M) kerana tekanan yang dihasilkan adalah lebih rendah (1M)







Tugasan 3
1.       Kenapakah ketebalan brake pad perlu diukur. Nyatakan pendapat anda.
- Jika pad brek haus , rotor brek boleh menjadi rosak . Kos penyelenggaraan Rotor Brek adalah lebih tinggi dan kompleks .
- Pemeriksaan yang kerap dan penukaran brek pad yang baru dapat memanjangkan lagi jangka hayat rotor brek serta memastikan keselamatan terus terjamin.                                                  (4 M)
2.       Komponen-komponen dalam sesebuah sistem brek boleh diklasifikasikan kepada enam (6) kategori sub-sistem. Terangkan sub-sistem tersebut.
Brek Sub-Sistem
Penerangan
Menggunakan sistem
Termasuk semua tuil, pedal atau hubungan yang diperlukan untuk mengaktifkan kuasa brek
Boost System
Digunakan pada kebanyakan kenderaan untuk meningkatkan kuasa pedal brek
Hydraulic system
Daya pedal brek dalam dipindahkan ke sistem hidraulik, di mana kuasa itu diarahkan melalui paip dan hos brek roda.
Wheel brakes
Tekanan hidraulik daripada sistem hidraulik bergerak omboh, sama ada dalam sistem brek cakera atau dram yang menggunakan geseran untuk menekan bahan terhadap drum berputar atau pemutar. Geseran yang terhasil melambatkan putaran roda.
Sistem brek kawalan Baki
Komponen mekanikal, elektrik dan hidraulik digunakan untuk memastikan bahawa brek digunakan dengan cepat dan dengan tekanan kira-kira bagi operasi yang selamat. Komponen dalam kategori ini termasuk injap meter, injap perkadaran dan komponen sistem ABS.
Amaran brek menyala
merah amaran brek cahaya lampu apabila kegagalan sistem hidraulik berlaku

(12 M)
3.       Senaraikan dua (2) perbezaan antara brek gelendong (drum brake)
dengan brek cakera (disc brake).
Disk Brake (Brek Piring)
Drum Brake (Brek Gelendung)
Kebiasaanya digunakan pada brek hadapan kenderaan
Kebiasaanya digunakan pada brek belakang kenderaan
Lebih cekap berbanding brek gelendung

Menggunakan brek pad
Menggunakan brek shoe
Mudah diselenggara
Penyelenggaraan lebih rumit
                 (8 M)
4.       Aplikasi Hukum Pascal amat berkait rapat dengan prinsip kendalian sesebuah sistem brek kenderaan jenis hidraulik. Apakah yang dimaksudkan Hukum Pascal?
- Daya yang dikenakan pada sebarang titik diatas cecair dalam satu sistem tertututp (1M) maka tekanan yang terhasil (1M) akan diagihkan sama rata oleh cecair ke semua arah (1M).

(3 M)
5.       Nyatakan fungsi komponen-komponen berikut;
·         Silinder induk (master cylinder)
-        Disambungkan ke pedal brek bertujuan meningkatkan daya membrek mengunakan prinsip hidraulik.
-        menghasilkan tekanan , menyebabkan piston silinder roda untuk bergerak ke arah rotor atau gendang
-        Selepas semua kekasut atau pad menghasilkan geseran yang mencukupi, silinder induk membantu menyamakan tekanan yang diperlukan untuk brek
-        mengekalkan bendalir brek di dalam sistem kekal penuh walaupun brake lining atau brek pad semakin haus.
-        Mengekalkan sedikit tekanan untuk menghalang bahan asing (udara dan air) daripada memasuki sistem.


·         Brake booster
-        Digunakan sebagai bantuan kepada sistem brek hidraulik untuk mempertingkatkan daya membrek hasil dari tekanan pedal brek yang sedikit.

(4 M)
6.       Nyatakan enam keadaan yang  memerlukan penjujusan brek (brake bleeding) perlu dilakukan.
Bleeding (menjujus) ialah mengeluarkan udara yang terkandung atau terperangkap didalam sistem brek.
Ianya dilakukan sekiranya perkara-perkara berikut terjadi:
-        Bila menanggalkan mana-mana bahagian saluran sistem brek.
-        Bila berlaku kebocoran pada mana-mana bahagian saluran sistem brek.
-        Bila cecair brek dalam takungan kosong atau paras yang terlalu rendah
-        Bila membaiki pam induk (master cylinder)
-        Bila membaiki silinder roda (wheel cylinder)
-         Satu dari brek melekat (jammed) terlalu lama. Silinder roda akan menjadi panas dan ini menyebabkan udara masuk ke silinder.



(12M)


No comments:

Post a Comment