Tugasan 1
a.
Definasikan brake fluid ?
-a liquid
specially formulated to be used in hydraulic brake system. It is used to
transfer hydraulic pressure from the service brake`s master cylinder to the
wheel brake mechanisms. (2M)
b.
Kenal pasti dua jenis
brake fluid yang lazim digunakan pada kenderaan.
-DOT 3 & DOT 4 (2M)
c.
Berikan lima ciri-ciri yang perlu ada pada
cecair brek yang digunakan pada kenderaan.
1. Tidak boleh dimampat.
2. Tidak berbuih
3. Tidak terpeluwap apabila suhu tnggi
4. Tidak menghakis bahagian logam
5. Tidak mengeraskan dan menglembutkan bahan brek seperti yang diperbuat daripada getah.
6. Bertindak sebagai bahan pelincir
7. Tidak mengaratkan komponen brek
8. Tidak mudah beku
2. Tidak berbuih
3. Tidak terpeluwap apabila suhu tnggi
4. Tidak menghakis bahagian logam
5. Tidak mengeraskan dan menglembutkan bahan brek seperti yang diperbuat daripada getah.
6. Bertindak sebagai bahan pelincir
7. Tidak mengaratkan komponen brek
8. Tidak mudah beku
(Mana-mana 5-5M)
d.
Senaraikan lima (5) komponen utama yang ada
pada sesebuah binaan asas sistem brek.
I.
Pedal Brek
II.
Silinder Induk(master Cylinder)
III.
Saluran Paip Brek(brake Pipe Line)
IV.
Silinder Roda(wheel Cylinder)
V.
Angkup Brek(brake Caliper)
(5M)
e.
Senaraikan dua (2) perbezaan antara brek
gelendong (drum brake)
dengan brek cakera (disc brake).
dengan brek cakera (disc brake).
Disk Brake (Brek Piring)
|
Drum Brake (Brek Gelendung)
|
Kebiasaanya digunakan pada brek hadapan kenderaan
|
Kebiasaanya digunakan pada brek belakang
kenderaan
|
Lebih cekap berbanding brek gelendung
|
|
Menggunakan brek pad
|
Menggunakan brek shoe
|
Mudah diselenggara
|
Penyelenggaraan lebih rumit
|
(4M)
f.
Apakah yang dimaksudkan dengan DOT.
-Department of Transportation (2M)
Tugasan 2 (DAT1092)
Arahan:
Jawab soalan di bawah
1. a) Aplikasi
Hukum Pascal amat berkait rapat dengan prinsip kendalian sesebuah
sistem brek kenderaan jenis hidraulik. Apakah yang dinyatakan dalam Hukum Pascal?
- Daya yang dikenakan pada sebarang titik diatas cecair
dalam satu sistem tertututp (1M) maka tekanan yang terhasil (1M)
akan diagihkan sama rata oleh cecair ke semua arah (1M).
(3 markah)

![]() |
Rajah
2 : Sistem brek hidraulik.
b) Berpandukan
maklumat yang diberikan dalam Rajah 2 di atas, hitungkan;
i.
Tekanan P (pressure) yang terhasil di master cylinder.
P = F/A = 300N/ π j2 =
300N/ (π X (0.005 m)2 =3819kPa
ii.
Daya keluaran F
(force) di brake calliper piston.
F = P X A = P X π j2 = 3819
kPa X (π X 0.012) =1.199kN≈1200N
(2 markah)
iii.
Diameter wheel
cylinder piston.
A
= F/P = 600N/3819kPa = 1.571X10-4 m2
π
j2 = 1.571X10-4 m2
j
= √ (1.571X10-4 m2 / π) = 0.0071 m
D
= 2j = 2X0.0071m = 0.0142 m @ 1.42cm
(3 markah)
c) Encik
Taqwa menginginkan prestasi membrek yang
lebih baik pada keretanya. Oleh
yang demikian beliau telah menukar silinder induk (master
cylinder) asal yang berdiameter gerek (bore) 2cm kepada silinder induk yang
lebih besar berdiameter 2.5 cm.
Kemudian beliau memandu uji dan merasakan
tindakbalas sistem brek adalah lebih
baik. Namun apabila beliau memandu pada
kelajuan lebuhraya dan sewaktu menekan
brek, didapati kenderaannya seperti
kehilangan kuasa membrek sehingga
terpaksa menekan pedal brek dengan
kuat.
Terangkan penjelasan anda berkaitan
situasi di atas. (Anggap daya F yang
dikenakan pada pedal brek sewaktu menekan brek ialah 450N)
(15 markah)
SILINDER INDUK ASAL DIAMETER GEREK 2cm:
P = F/A
(1M)
A = π j2 = π X (0.01 m)2
= 3.142 x 10-4 m2 (2M)
P =
450N/3.142 x 10-4 m2 = 1432.2kPa (2M)
SILINDER INDUK GANTIAN DIAMETER GEREK 2.5cm:
P = F/A
(1M)
A = π j2 = π X (0.0125 m)2
= 4.91 x 10-4 m2 (2M)
P =
450N/4.91 x 10-4 m2 = 916.6kPa (2M)
Dengan menukar silinder induk yang lebih besar, nilai
tekanan yang terhasil adalah kurang sebanyak 515.6kPa (1432.2-916.6kPa) (1M)
berbanding dengan nilai tekanan yang dihasilkan oleh silinder induk asal
(1M) .
Ini membuktikan bahawa jika lebih besar saiz piston silinder
induk digunakan (1M) maka semakin
berkurangan kuasa membrek (1M)
kerana tekanan yang dihasilkan adalah lebih rendah (1M) .
Tugasan 3
1.
Kenapakah ketebalan brake pad perlu diukur. Nyatakan pendapat anda.
- Jika pad brek haus , rotor brek boleh menjadi rosak . Kos
penyelenggaraan Rotor Brek adalah lebih tinggi dan kompleks .
- Pemeriksaan yang kerap dan penukaran brek pad yang baru
dapat memanjangkan lagi jangka hayat rotor brek serta memastikan keselamatan
terus terjamin. (4
M)
2.
Komponen-komponen dalam sesebuah sistem brek
boleh diklasifikasikan kepada enam (6) kategori sub-sistem. Terangkan
sub-sistem tersebut.
Brek Sub-Sistem
|
Penerangan
|
Menggunakan sistem
|
Termasuk semua tuil, pedal
atau hubungan yang diperlukan untuk mengaktifkan kuasa brek
|
Boost System
|
Digunakan pada kebanyakan
kenderaan untuk meningkatkan kuasa pedal brek
|
Hydraulic system
|
Daya pedal brek dalam dipindahkan
ke sistem hidraulik, di mana kuasa itu diarahkan melalui paip dan hos brek
roda.
|
Wheel brakes
|
Tekanan hidraulik daripada
sistem hidraulik bergerak omboh, sama ada dalam sistem brek cakera atau dram
yang menggunakan geseran untuk menekan bahan terhadap drum berputar atau
pemutar. Geseran yang terhasil melambatkan putaran roda.
|
Sistem brek kawalan Baki
|
Komponen mekanikal, elektrik
dan hidraulik digunakan untuk memastikan bahawa brek digunakan dengan cepat
dan dengan tekanan kira-kira bagi operasi yang selamat. Komponen dalam
kategori ini termasuk injap meter, injap perkadaran dan komponen sistem ABS.
|
Amaran brek menyala
|
merah amaran brek cahaya
lampu apabila kegagalan sistem hidraulik berlaku
|
(12 M)
3.
Senaraikan dua (2) perbezaan antara brek gelendong
(drum brake)
dengan brek cakera (disc brake).
dengan brek cakera (disc brake).
Disk Brake (Brek Piring)
|
Drum Brake (Brek Gelendung)
|
Kebiasaanya digunakan pada brek hadapan kenderaan
|
Kebiasaanya digunakan pada brek belakang
kenderaan
|
Lebih cekap berbanding brek gelendung
|
|
Menggunakan brek pad
|
Menggunakan brek shoe
|
Mudah diselenggara
|
Penyelenggaraan lebih rumit
|
(8 M)
4.
Aplikasi Hukum Pascal amat berkait rapat
dengan prinsip kendalian sesebuah sistem brek kenderaan jenis hidraulik. Apakah
yang dimaksudkan Hukum Pascal?
-
Daya yang dikenakan pada
sebarang titik diatas cecair dalam satu sistem tertututp (1M) maka
tekanan yang terhasil (1M) akan diagihkan sama rata oleh cecair ke semua
arah (1M).
(3 M)
5.
Nyatakan fungsi komponen-komponen berikut;
·
Silinder induk (master cylinder)
-
Disambungkan ke pedal brek bertujuan
meningkatkan daya membrek mengunakan prinsip hidraulik.
-
menghasilkan
tekanan , menyebabkan piston silinder roda untuk bergerak ke arah rotor atau
gendang
- Selepas semua kekasut atau pad menghasilkan geseran yang mencukupi, silinder induk membantu menyamakan tekanan yang diperlukan untuk brek
- mengekalkan bendalir brek di dalam sistem kekal penuh walaupun brake lining atau brek pad semakin haus.
- Mengekalkan sedikit tekanan untuk menghalang bahan asing (udara dan air) daripada memasuki sistem.
·
Brake booster
-
Digunakan sebagai bantuan kepada sistem brek
hidraulik untuk mempertingkatkan daya membrek hasil dari tekanan pedal brek
yang sedikit.
(4 M)
6.
Nyatakan enam keadaan yang memerlukan penjujusan brek (brake bleeding) perlu dilakukan.
Bleeding (menjujus) ialah
mengeluarkan udara yang terkandung atau terperangkap didalam sistem brek.
Ianya dilakukan sekiranya
perkara-perkara berikut terjadi:
-
Bila menanggalkan mana-mana bahagian saluran
sistem brek.
-
Bila berlaku kebocoran pada mana-mana
bahagian saluran sistem brek.
-
Bila cecair brek dalam takungan kosong atau
paras yang terlalu rendah
-
Bila membaiki pam induk (master cylinder)
-
Bila membaiki silinder roda (wheel cylinder)
-
Satu
dari brek melekat (jammed) terlalu lama. Silinder roda akan menjadi panas dan
ini menyebabkan udara masuk ke silinder.
(12M)
No comments:
Post a Comment